Arbetsrätt

Blivande DO:s dundertabbe

Agneta Broberg drev personligt ärende mot Tele 2 – men agerade i Konsumentverkets namn. <br/>– En jättemiss, säger hon till Lag & Avtal.

Publicerad
Agneta Broberg. Foto: Scanpix

Agneta Broberg, blivande diskrimineringsombudsman, har haft hårda nypor mot telebolagen. Som stf konsumentombudsman har hon kritiserat mobiloperatörerna för vilseledande marknadsföring vid ett flertal tillfällen. Själv har hon också råkat i luven på Tele 2. Under hösten 2009 köpte Agneta Broberg en mobiltelefon med tillhörande abonnemang från Tele2. Ett halvår senare började telefonen krångla. Telefonen låste sig, inget hände när hon tryckte på telefonens knappar. På displayen visades felmeddelanden att sim-kortet var inaktivt. Agneta Broberg reklamerade felet och ville häva köpet, men fick kalla handen av Tele2. Då vände sig Agneta Broberg till Värmlands tingsrätt.

– Ärendet var helt privat och hade inget att göra med min roll på Konsumentverket, säger Agneta Broberg till Lag & Avtal.

Men stämningsansökan skickades in på Konsumentverkets papper. Agneta Broberg reagerar starkt när hon får höra detta.

– Ojojoj, är det sant? Vilken jättemiss. Jag måste ha använt printern på jobbet och inte sett att det var Konsumentverkets papper. Ett väldigt allvarligt misstag.

Agneta Broberg bedyrar att hon aldrig tidigare blandat samman rollerna som privatperson och konsumentombudsman.

– Ibland säger mina barn åt mig att säga vem jag, att jag är konsumentombudsman, men det är ju helt uteslutet för mig att använda den titeln utanför tjänsten. Det här var verkligen inte bra, men jag skulle aldrig göra så medvetet, säger hon.

Målet mot Tele2 kom aldrig upp i en rättegång. Tele2 gav Agneta Broberg rätt på alla punkter och hävde avtalet.