SJ anklagas för åldersdiskriminering

2013-02-26 10:45 Lena Gunnars  

SJ tog över städningen av tågvagnar efter att bolaget ISS sagt upp entreprenadavtalet. Men majoriteten av personalen ville SJ inte ta över. Åldersdiskriminering, hävdar fackförbundet Seko och stämmer SJ inför Arbetsdomstolen.

ISS Trafficare städade tidigare tågvagnar enligt ett entreprenadavtal med SJ. I januari förra året upphörde avtalet att gälla. De flesta i personalen sades upp med hänvisning till arbetsbrist. SJ tog då över verksamheten och utannonserade de lediga tjänsterna. I annonsen döptes de om från fordonsvårdare till komfortoperatörer, men fackförbundet Seko hävdar att det handlar om precis samma arbetsuppgifter.

De anställda hos ISS fick sedan söka om tjänsterna hos SJ. Alla kallades till intervju. Ett hundratal personer anställdes sedan i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men majoriteten av ISS före detta anställda fick inte jobb hos SJ. Seko anser att SJ åldersdiskriminerat ISS tidigare anställda genom att inte anställa dem i samband med verksamhetsövergången. Enligt förbundet ville SJ hellre anställa yngre personer. Förbundet pekar på att medelåldern hos den personal som i dag arbetar med SJ:s fordonsvård sänkts med 20 år. Seko anklagar SJ för att ha valt yngre personer för att de generellt sett har lägre lön.

"Ett annat skäl kan vara de relativt fysiska arbetsuppgifterna. Inget av dessa skäl är godtagbara ur diskrimineringssynpunkt", skriver Seko i stämningsansökan som lämnats in till Arbetsdomstolen.

Seko stämmer både SJ och Almega tjänsteförbunden bransch spårtrafik och yrkar diskrimineringsersättning till sina medlemmar. Förbundet kräver att de ska få 200 000 kronor var.

Seko har i ett annat mål hävdat att det rörde sig om en verksamhetsövergång som innebär att SJ dessutom var skyldiga att ta över anställningsavtalen.

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna