Arbetsrätt

Utstationerande företag
måste utse kontaktperson

Regeringen föreslår att utländska företag som utstationerar arbetstagare i Sverige ska anmäla det till Arbetsmiljöverket. Dessutom ska företagen se till att ha en kontaktperson här. <br/>- Det är en facklig delseger, säger Ingemar Hamskär, TCO:s seniorjurist.

Publicerad

Alla utländska företag som utstationerar arbetstagare i Sverige mer än fem dagar ska anmäla det till Arbetsmiljöverket. Företagen ska också utse en kontaktperson i Sverige. Kontaktpersonen ska kunna ta emot delgivningar och tillhandahålla handlingar som visar att kraven i utstationeringslagen är uppfyllda. Genom förslaget kan fackförbundens behov av att komma i kontakt med utländska företag som utstationerar arbetstagare här tillgodoses, menar regeringen.

- Vi hade gärna sett att regeringen gått ett steg längre, säger Ingemar Hamskär.

Förslaget innebär att kontaktpersonen kan ta emot en begäran om förhandling till exempel.

- Men vi hade gärna sett att kontaktpersonen skulle få rätt att förhandla och träffa kollektivavtal.

Regeringen tycker att förslaget tillgodoser fackens behov av att komma i kontakt med de här utländska företagen. Dessutom leder det till att svenska myndigheter får reda på vilka företag som utstationerar arbetstagare hit och därmed en möjlighet till att kunna kontakta dessa företag.

Regeringen poängterar att syftet med förslaget är att se till att utstationerade får sina rättigheter enligt EU:s utstationeringsdirektiv tillgodosedda och att den svenska modellen tillämpas. De företag som inte följer reglerna måste betala en sanktionsavgift.

Bestämmelserna ska införas i utstationeringslagen och börja gälla den 1 juli 2013, föreslår regeringen.