Arbetsrätt

Volvos truckförare behöll jobben - får sämre villkor

När AB Volvo outsourcade sin terminal i Göteborg slog det hårt mot de anställda. Alla fick behålla jobben vid övergången men många oroar sig nu över vad som händer efter det första året.

Publicerad

Från den 1 mars 2015 är 100 truckförare, som jobbat på AB Volvos transportföretag Volvo Logistics anställda av danska speditionskoncernen, DFDS. Företaget fick ett treårigt avtal och hyr terminalen av Volvo, skriver Dagens Arbete.

Med EU-regler i ryggen får de anställda i samband med outsourcing behålla lönevillkoren under första året .

-Snittlönen för kollektivare på Logistics var 27.000 kronor, hos DFDS är den 24.500. Ob-ersättningen för kväll och natt är 5.500 kronor per månad mot 3.200. Till detta ingen bonus, inga aktier, inget pensionssparande och hårdare regler för semester- och kompbergsuttag, säger Koce Anakiovski, ordförande för IF Metall på Volvo Logistics och regionalt skyddsombud till Dagens Arbete och fortsätter:

-Företag med 50 anställda måste ha en arbetsmiljökommitté, DFDS har ingen. Jag har varit på dem flera gånger, nu ger vi dem en övergångsperiod, men om det inte händer något efter sommaren får jag göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Karin Wik, biträdande presschef i Volvokoncernen, säger till tidningen att pris och kvalitet var avgörande för valet av DFSD och att företaget ser det som positivt att medarbetarna erbjöds jobb. Hon kommenterar outsourcing som modell:

– De lösningar vi väljer är de som är bäst för kunderna och bra för företaget. Verksamheten ska vara effektiv, och därför har vi fattat ett strategiskt beslut att inte äga sådant som inte är vår kärnverksamhet. På de områden där vi har alternativ gör vi kontinuerliga bedömningar om vi ska äga själva eller ej.