Avtalsrörelsen

Avtalsrörelsen 2016: Så blir nya taxiavtalet

För Taxi Stockholm är statistiken viktigast: Hur många bilar är ute, var finns de? Foto: Christian Rhen

Taxibranschen har gått i mål som en av de sista i 2016 års avtalsrörelse. Efter segdragna förhandlingar landade avtalet på märket 2,2 procent.

Publicerad

Den låga organisationsgraden leder till svårigheter att försvara avtalets innehåll mot konkurrenter utan avtal i en överetablerad bransch.

Omkring 35 procent av åkare och förare är medlemmar i respektive organisationer. Särskilt i storstäderna är överetableringen kraftig. Därför har inte avtalet en avgörande roll för villkoren i branschen.

– Vi är glada över att ha landat i ett avtal på märket. Vi har lyckats med detta trots att branschen är svårt konkurrensutsatt, säger Anders Norberg, vice vd på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

– För våra medlemmar är konkurrensen svår eftersom vi måste tillämpa avtalsförsäkringarna som kostar 5 procent.

Även Transport är nöjda med avtalets konstruktion.

– Ja, alla olika komponenter i avtalet höjs med 2,2 procent, säger förbundsordförande Lars Lindgren.

Den nya garantilönen ligger ändå under 20 000 kronor i månaden. På andra LO-områden hade de lett till 590 kronor mer i plånboken, men den låglönesatsningen har Transport inte lyckats fånga in för taxichaufförerna.

– Nej, nu hamnade vi på strax under 500 kronor.

I taxibilarna utförs årligen 30 000 årsarbeten, men Transport organiserar endast 1 800 förare.

– Med den dåliga lönsamheten i branschen tjänar förarna lite pengar. Många har därför inte råd med fackligt medlemskap.

Lars Lindgren hade hoppas mycket på regeringens förslag om nya regler för offentlig upphandling, som innebär att kommuner och landsting måste begära löner, arbetstider och semester på kollektivavtalens nivå. Nu ser regeringen ut att förlora omröstningen om propositionen i riksdagen

– Det skulle hjälpa oerhört mycket, säger Lars Lindgren.

– Men i stället subventionerar staten sönder branschen med instegsjobb, nystartsjobb och annat. Vi kommer inte ifrån att överetableringen pressar ner priserna hela tiden.

Även arbetsgivarna kämpar med sin låga organisationsgrad.

– Vi har en medlemsvärvningskampanj, säger Anders Norberg, som vill se avtal bättre anpassade till branschens förutsättningar.

Medan Transport vill ha etableringskontroll motsätter sig arbetsgivarna den typen av lagstiftning. Biltrafikens arbetsgivareförbund vill istället se ökad insatser från skattemyndigheten och nedslag mot de åkare som kör med illegal konkurrens.

Taxiavtalet har två viktiga komponenter:

  • För förare med veckolön höjs den till 3 659 kronor och 19 öre i Stockholm. I övriga landet blir den 3 653 kronor och 54 öre.
  • De förare som avlönas procent av inkört belopp får en garantilön på 19 151 kronor i månaden. Den som arbetare mer än 166,4 timmar i månaden ska ha en ökning av garantilönen som motsvarar de extra timmarna.

Parterna ska också tillsätta en arbetsgrupp som undersöker förutsättningarna för ett särskilt avtal för färdtjänst.

Avtalsrörelsen 2016 är inte slutförd. I november och december ska ett tiotal avtal som rör omkring 40 000 arbetstagare slutas.