Avtalsrörelsen

Nytt avtal för järnvägen klart - strejken avblåst

Seko är överens med Almega Tjänsteförbunden om ett nytt avtal som löser frågan om löner till inhyrd personal inom järnvägsunderhållet. Foto: TT-Bild

Onsdagens strejk inom järnvägen är avblåst. Sent på måndagskvällen kom Seko överens med Almega Tjänsteförbunden om ett nytt avtal som löser frågan om löner till inhyrd personal inom järnvägsunderhållet.

Publicerad

Tidigare har dessa kunnat komma in på arbetsplatsen och ha betydligt lägre löner än övriga anställda.

– I denna form blir det en slags lönedumpning, men för den dominerande arbetsgivaren Infranord hade man redan tidigare styrt upp detta någorlunda genom lokala överenskommelser. Nu har vi fått en central reglering och det känns bra, säger Mats Ekeklint, Sekos nya avtalssekreterare, till Lag & Avtal.

Men varför blev frågan så het?

– Jag kan inte förstå varför det varit ett problem att centralt reglera frågan när en så stor del av branschen haft liknande regler lokalt. Av erfarenhet vet vi att Almega har haft svårt att reglera saker som funnits lokalt i centrala avtal.

Avtalet för järnvägsinfrastruktur håller sig inom industrins märke på 6,5 procent. LO:s låglönesatsning har liten betydelse på området, som har ett ganska högt löneläge och få som tjänar under 24 000 kronor.

– Vi har moderniserat avtalet och fått möjlighet att premiera kompetens genom förändrade regler av lönesättningen vid nyanställningar, säger Pierre Sandberg, avtalsansvarig på Almega Tjänsteförbunden, till Lag & Avtal.

Han poängterar att Almega delar Sekos uppfattning om att inhyrning av personal inte ska leda till villkorsdumpning.