Nyheter

Beställaren ska ta ansvar för arbetsmiljön

Upphandling ska vara förenat med arbetsmiljöansvar och skyddsombud ska kunna stoppa farligt arbete även när det utförs av inhyrda, enligt Lars Dirkes utredning av arbetsmiljölagen. Men Arbetsmiljöverket måste också i fortsättningen börja om en tillsynsprocedur när företag ombildas.

Publicerad

Lars Dirkes uppdrag att utreda arbetsmiljölagen är slutfört. I slutbetänkandet föreslås att ett beställaransvar ska införas i arbetsmiljölagen. Den som inhämtar anbud ska i förfrågningsunderlaget lyfta fram arbetsmiljön och vid utformningen av underlaget se till att entreprenören har möjlighet att uppfylla sina skyldigheter enligt arbetsmiljölagen. Bestämmelsen ska gälla vid alla upphandlingar, såväl privata som offentliga, där det beräknade kontraktsvärdet är minst en miljon kronor exklusive moms.
Arbetsmiljöverket ska få meddela föreläggande eller förbud mot den upphandlare som inte följer bestämmelsen.
Skyddsombudens möjligheter att agera stärks. Facken föreslås få utse regionala skyddsombud även för arbetsställen där organisationen inte har några medlemmar men har kollektivavtal med arbetsgivaren.
Och skyddsombud på inhyrarföretag ska få stoppningsrätt även för arbete som utförs av inhyrd arbetskraft. Det är särskilt angeläget, menar utredaren, eftersom stoppningsrätten tar sikte på sådant arbete som innebär omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa. Och det skulle vara konstigt att skyddsombudet då stoppar arbetet för bara en del av arbetstagarna på arbetsplatsen. Möjligheten för skyddsombudet att agera motsvaras av det arbetsmiljöansvar arbetsgivaren redan har för inhyrd arbetskraft, påpekar han.
Förutom ansvaret för inhyrd personal finns också det särskilda arbetsmiljöansvaret som den som råder över ett arbetsställe har för anordningarna på arbetsstället även i förhållande till utomstående arbetstagare. Även i det fallet ska skyddsombuden kunna agera för utomstående arbetskraft, eftersom det många gånger är lättare för skyddsombuden på plats att upptäcka brister i anordningarna där. Reglerna bör dock utformas så att de ger skyddsombuden en möjlighet, men ingen skyldighet, menar utredaren.
Men Arbetsmiljöverket får även i fortsättningen börja om från början i ärenden där ett företag bytt ägare.
Om detta problem skulle lösas lagstiftningsvägen skulle det krävas en bestämmelse om överlåtelse av verksamhet i likhet med den som finns i anställningsskyddslagen, menar utredaren. Då skulle Arbetsmiljöverket behöva göra en bedömning av kriterierna för övergång av verksamhet för att kunna avgöra om ett föreläggande eller förbud automatiskt skulle komma att gälla mot den nya ägaren. Det är mycket komplicerat att bedöma just om det är av samma verksamhet eller inte och därför är en sådan lösning vare sig rättssäker eller effektiv. Utredaren tipsar i stället Arbetsmiljöverket att utveckla sina rutiner för att snabbt kunna utfärda ett nytt föreläggande eller förbud. Till exempel finns det en möjlighet i lagen om viten att förelägga en företagsägare att, om hans rättsställning upphör, lämna uppgift om den nya innehavarens namn och adress.