Nyheter

Den svåra konsten att ta det personligt

Bland det värsta chefer vet är när de måste ha ett samtal med en medarbetare som luktar illa, berättar arbetspsykologen. ”Det upplevs som jätte-jobbigt att gå in och ifrågasätta något på det intima, privata området.” Foto: franky242 / Alamy

En medarbetare som kommer för sent, maskar, uppträder aggressivt eller luktar illa. Chefen måste våga ta i det. – Gör det snabbt. Problem försvinner inte av sig själva, säger arbetspsykologen.

Publicerad

Många chefer upplever skräck inför ett sådant samtal. De kan vara rädda för att det ska bli bråk, att situationen förvärras. Vill helst slippa.

– Det är en del av ledarskapet att ta upp svåra frågor på ett människovärdigt, konstruktivt och lösningsorienterat sätt, säger Marjut Joki, arbetspsykolog på finska Arbetshälsoinstitutet.

Det är ingen lätt uppgift. Den kräver mod, beslutsamhet, social kompetens och förmåga att använda sin auktoritet. En del drar sig för att ingripa för att de saknar erfarenhet.

– Man kan lära sig. Vi har till exempel kurser och erbjuder coachning och konsultation här på institutet, säger Marjut Joki. Tillsammans med fyra andra experter har hon skrivit handboken Utmanande situationer i chefsarbetet.

En chef ska alltid ställa sig frågan vem som vinner och vem som kan förlora på samtalet.

– Men har du fått signaler om problem gäller hellre för tidigt än för sent. Konflikter som får dra ut på tiden gör att fler börjar må dåligt. Det leder ofta till minskad trivsel och ökad sjukfrånvaro, inte bara bland de berörda utan även bland dem vid sidan om, säger Marjut Joki.

Det är allas ansvar att bete sig ”sakligt”, som Marjut Joki uttrycker saken. Hon är mitt uppe i ett projekt kring ansvarsfullt beteende på arbetsplatsen. Ett gott råd för att förebygga konflikter är att tillsammans diskutera igenom arbetsplatsens spelregler och uppförandekoder, så att alla förstår varför de är viktiga.

Om en anställd ändå inte följer reglerna, är det viktigt att föra ett personligt samtal om saken.

– Det är en del i chefsarbetet att ombesörja att man mår bra på arbetsplatsen. Men du ska inte förutsätta att du klarar det ensam. Du måste få hjälp och stöd, först och främst av din egen chef. Chefer behöver också ventilera ledarskapsfrågorna och bolla med varandra. Ibland kan det behövas en utomstående konsult.

3 steg: Så klarar du av det tuffa samtalet

1. Före samtalet

Undvik fredagar

* Gör målet med samtalet fullständigt klart för dig själv.

* Samla in så mycket information som möjligt från flera källor.

* Dokumentera informationen och egna observationer.

* Sök upp medarbetaren personligen för att kalla till samtalet. Undvik fredagar och precis inför semestern. Se till att ingen hör er.

* Välj ett ställe för samtalet där ni kan vara ostörda.

* Avsätt rejält med tid.

* Var beredd på undanflykter, motbeskyllningar och manipuleringsförsök. Försök förutse reaktionerna och träna på hur du ska bemöta dem. Exempelvis: ”Det där är säkert också en viktig fråga, men nu är det ditt beteende som vi ska diskutera.”

2. Under samtalet

Håll känslorna i styr

* Stäng av telefonerna.

* Var rakt på sak och beskriv så konkret som möjligt vad som inte är okej.

* Undvik känsloladdade uttryck, de kan upplevas som kränkande.

* Förklara hur beteendet påverkar arbetsklimatet för de andra.

* Håll huvudet kallt och känslorna i styr.

* Förklara inte eller försvara ditt eget handlande, även om du får hård kritik.

* Lyssna aktivt på vad medarbetaren har att säga.

* Kom överens om en tidpunkt när förändringen ska ha ägt rum.

* Fråga om medarbetaren behöver stöd eller handledning för att klara av att genomföra förändringen.

* Förvissa dig om att ni är överens om vad ni har kommit fram till. Dokumentera detta, gärna med en skriftlig överenskommelse.

3. Eftersamtalet

Följ upp

* Ge positiv feedback på ett uppföljningssamtal om medarbetaren har bättrat sig.

* Om medarbetaren inte ändrar sitt agerande kan chefen ge medarbetaren en skriftlig arbetsorder med tydliga instruktioner.

* Om medarbetaren framhärdar kan chefen framföra en muntlig anmärkning, helst i närvaro av en tredje person, eller en skriftlig varning.

* Om medarbetaren ändå fortsätter att uppträda olämpligt kan följden bli uppsägning.