Nyheter

Experten: Kreativitet kräver tid – och övning

Kreativitetsforskaren Samuel West tycker sig ha formeln för att få kreativiteten att flöda på företaget.

En tillåtande miljö, tid och ständig övning. Det är vad som krävs för att man ska kunna vara kreativ på jobbet. Men dessvärre ”glömmer” de flesta företag bort detta i jakten på profit. – Att man vill ha kreativitet är en floskel, det har bara blivit Corporate bullshit, säger kreativitetsforskaren Samuel West.

Publicerad

I Sverige lyfter man ständigt fram värdet av att ifrågasätta och tänka självständigt. Genom hela grundskolan uppmanas vi att vara kreativa – men väl ute i arbetslivet är det något helt annat som efterfrågas. Det menar Samuel West som forskar i organisationspsykologi och kreativitet.

– Företag är snabba att ha det i sin rekrytering och propagerar att de gärna vill ta vara på sina medarbetares kreativitet. Men i verkligheten är det snarare tvärtom. De flesta arbetsplatser saknar den kulturen. Så även om den enskilda medarbetaren vill vara kreativ – så tillåter inte organisationen det, säger Samuel West.

Ett tydligt exempel på detta är att många företag gärna investerar i system som ska resultera i kreativitet, och tror att detta i sig räcker för att få se snabba resultat.

– All forskning är överens om att kreativitet kräver tid. Det spelar ingen roll om man köpt in värsta it-lösningen för att ta tillvara på idéer – om inte organisationen ger individerna tid att få vara kreativa. Ett stort problem är att de flesta företag fokuserar på kortsiktiga mål som ger pengar. Utforskning och experimentering, som är en stor del av att vara kreativ, anses inte ge avkastning – och rationaliseras bort.

Forskning i ämnet kreativitet visar att ett företag som låter medarbetarna vara kreativa har mycket att vinna. Dels genom ökad omsättning, men även att den som får vara delaktig och bidra med egna idéer mår bättre och känner sig mindre stressad.

Så hur ska man få en organisation att bli mer kreativ? Samuel menar att det är svårt för den enskilde att dra loket – om den rätta miljön saknas. Därför ligger ett stort ansvar på cheferna.

– Som chef är det viktigaste att föregå med gott exempel. Med det menar jag inte att chefer måste vara de mest kreativa, utan att de måste visa att de tycker det är viktigt – HELA TIDEN. De som tror att det går att få en kreativ organisation genom att ha en konferens i ämnet om året – de har fel. Det är som att tro att man får muskler om man går till gymmet en gång per år, säger han.

Vidare lyfter West fram att vi i Sverige har en konsensuskultur, som till viss del är en fördel. Vi låter alla komma till tals och är vana att komma överens. Därtill har vi även platta organisationer med korta avstånd mellan chef och medarbetare. Men det finns även en baksida med den här kulturen – i vår iver att vara sams, dödar vi kreativitet.

– Tar man ett brainstormingmöte som exempel är man här mer mån om att vara överens om en lösning – än att man väljer den mest kreativa lösningen.

För att kreativiteten ska blomstra menar Samuel att företagen måste tänka lite bredare. För det som gynnar kreativitet, gynnar även andra delar i arbetet. Och även om det inte går att mäta så är det positivt.

– Man måste släppa på det rationella tänket, att allt måste värderas i uppnådda mål eller resultat. De reglerna gäller inte på kreativitet. Man måste släppa på produktivitetshetsen, men det har företag så förbannat svårt att lära sig. Företag är bra på att lägga pengar på saker som känns produktiva, men dåliga på att investera i sådant som känns kul – för då tycker de att det verkar som att det inte genererar pengar, säger Samuel West.