Nyheter

Kliv fram ur ego-chefens skugga

Egotrippade chefer är rädda för att inte synas, därför osynliggör de andra. Foto: All Over Press

Är du för bra för chefens ego? Det finns metoder att träda fram ur chefskuggan.

Publicerad

Det är förstås bra att vara duktig på jobbet. Men inte så duktig att chefen blir nervös. Ett tyvärr alltför vanligt dilemma för talanger, enligt psykologen och beteendevetaren Cindy Wahler.

Vi får lära oss att vi ska respektera och lyssna på dem som är mer erfarna. Samtidigt uppmanas vi att satsa på karriären. I så fall måste vi göra oss synliga. Det är inte det lättaste för den som har hamnat i skuggan av en chef som vill agera solo i rampljuset och betraktar alltför duktiga medarbetare som konkurrenter.

- Det är synd, eftersom en av chefens viktigaste uppgifter är att se till att säkra återväxten, skriver Cindy Wahler på Management Issues.

Chefer som inte har problem med sitt ego inspirerar och uppmuntrar andra att leda och blir glada av medarbetarnas framsteg. De är ödmjuka. De kan erkänna om de har fel och är de första att påpeka att de inte sitter inne med svaret på allt, skriver Cindy Wahler. Medan de egotrippade cheferna innerst inne är osäkra människor som behöver ständig bekräftelse. De är rädda för att inte synas, därför osynliggör de andra. De drar till sig ja-sägare. De vill inte ha utmaningar för de måste vara säkra på att ha rätt. De har svårt att acceptera att någon annan kan något.

Det finns åtgärder att vidta för att komma fram ur chefsskuggan, skriver Cindy Wahler och ger följande tips:

  1. Skaffa en sponsor. Du behöver en ledningsperson inom organisationen som vet vad du går för och framhåller dina talanger så att omgivningen fattar hur bra du är.
  2. Gadda ihop dig med andra. Visserligen är du en del av ett team, men se också till att det framgår att det är du som ska ha cred, i förekommande fall.
  3. Bygg upp ett nätverk. Luta dig inte för tungt mot dina närmaste. Du måste utöka ditt kontaktnät. Ta reda på hur du kan komma i kontakt med de mest inflytelserika. Tänk ut vad du har att erbjuda.
  4. Gå med i en förening. Här har du chansen att utöva ledarskap i en lite annorlunda kontext.
  5. Gör dig bemärkt på jobbet. Håll föredrag, profilera dig, bli expert på något.