Nyheter

SOS Alarm kritiseras av Socialstyrelsen

Domen har nu fallit efter rättegången mot den sjuksköterska på SOS Alarm som nekade en 23-årig man i Stockholm ambulans. Foto: Scanpix /Anders Wiklund, Janerik Henriksson

SOS Alarm stängde av en sjuksköterska för att han inte skickade en ambulans när en 23-åring ringde och bad om det vid upprepade tillfällen. 23-åringen avled några timmar senare av sprucken mjälte. Nu får SOS Alarm kritik av Socialstyrelsen för att verksamheten inte uppfyller patientsäkerhetslagen.

Publicerad

Efter händelsen med 23-åringen som dog av brusten mjälte stängdes sjuksköterskan av och varslades sedan om avsked. Han valde då självmant att säga upp sig. Stockholms tingsrätt friade honom från anklagelserna om att ha vållat 23-åringens död och Vårdförbundet har riktat skarp kritik mot SOS Alarms agerande i fallet. Fackförbundet är bland annat kritiskt till att all skuld lades på sjuksköterskan. Nu får SOS Alarm även kritik från Socialstyrelsen som under förra året inledde en nationell granskning av vårdgivaren. Granskningen ledde till att SOS Alarm fick flera krav på åtgärder. Men Socialstyrelsen är inte nöjd med resultatet av de åtgärder som SOS Alarm vidtagit.

"SOS Alarm har redovisat åtgärder som sedan inte vidtagits. Dessa måste omsättas i praktiken och följas upp om de ska ha effekt", säger Maria Carlund, inspektör på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

SOS Alarm har enligt Socialstyrelsen inte uppfyllt kraven som ställs på ledning, planering och kontroll av verksamheten. Socialstyrelsen saknar uppföljning av telefonsamtal både med avseende på hur patienterna bemötts och på den medicinska bedömningen. Inga samtalsuppföljningar gjordes under 2010 och i fjol avlyssnades 715 samtal, men SOS Alarm har ännu inte dragit några slutsatser av dem. Personalen har heller inte fått någon återkoppling. Socialstyrelsen ser allvarligt på bristerna.

"Det är mycket viktigt att minimera risker i den prehospitala akutsjukvården eftersom misstag kan vara livsavgörande", säger Maria Carlund.

Men SOS Alarm förnekar att inga uppföljningar av telefonsamtalen gjordes under 2010 och hävdar att det gjordes på 1463 samtal det året. SOS Alarm menar att man ända sedan 2010 har arbetat med kvalitetssäkring, bland annat genom utbildning och kommunikation till medarbetarna och en högre chefsnärvaro. SOS Alarm kallar 2012 för "kvalitetsåret" och skriver i ett pressmeddelande att en kvalitetsrevision har genomförts och att man har en bra dialog med Socialstyrelsen i förbättringsarbetet.