Tidningen

Hur mycket kritik ska en chef behöva tåla?

Kent Brorsson, chefsjurist Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA), svarar på detta nummers expertfråga. Foto: Jörgen Appelgren

EXPERTSVAR. Mina beslut som chef blir ständigt kritiserade av en av de anställda, även inför de andra medarbetarna under våra avdelningsmöten. Jag har haft flera enskilda samtal med medarbetaren, utan någon förändring. Den anställde sköter sina arbetsuppgifter men tycks ha bestämt sig för att jag är usel som chef. Kan jag agera arbetsrättsligt?

Kent Brorsson svarar: En arbetsgivare behöver inte tåla att en anställd ständigt kritiserar och ifrågasätter arbetsgivarens åtgärder och beslut. Ett sådant agerande från den anställde kan påverka verksamheten negativt. Det kan också leda till att arbetsmiljön allmänt påverkas på arbetsplatsen och att det därmed blir negativa konsekvenser även för övriga anställda. Särskilt allvarligt i detta fall är att den berörde anställde öppet kritiserar chefen inför övriga medarbetare under avdelnings­mötena.

Prenumerera på Lag & Avtal Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 7 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →