Transport går ut i strejk

2013-04-24 08:54 Lena Gunnars  

Transport går ut i strejk vid lunchtid. "Konflikten är ansvarslös. Många butiker kommer att tömmas och fabriker att stanna. Risken är att konflikten leder till uppsägningar även inom industri och andra näringsgrenar", säger Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportgruppen, i ett uttalande.

Förhandlingarna mellanTransport och Biltrafikens arbetsgivareförbund pågick ända fram till i morse. Transport förkastade i går medlarnas slutbud och går nu ut i konflikt. Transport framhåller att arbetsgivarna inte velat hitta en lösning på missbruket med bemanningsföretag som funnits länge i branschen.

"I flera år har vi sett skrämmande exempel på hur anställda avskedas en dag, för att sedan få komma tillbaka till samma arbetsplats i otrygga bemanningsanställningar nästa dag. Det här är en ovärdig situation på svensk arbetsmarknad och den måste få en lösning", säger Lars Lindgren, förbundsordförande för Transport, i ett uttalande.

Enligt förbundet var parterna länge nära att komma överens om ett avtal både vad gäller lönenivåer och avtalslängd som går i linje med det som övriga på arbetsmarknaden kommit överens om. Det var enligt Transport bara frågan om de anställdas anställningstrygghet som man inte lyckades komma överens om.

I dag vid klockan tolv går anställda på 23 av Sveriges terminaler ut i strejk.

"Vi har förgäves sökt förhandla fram ett nytt Transportavtal men de ställer krav på löner och kring bemanning som gör verksamheten svår att driva", säger Peter Jeppsson.

Arbetsgivarsidan konstaterar att allt godsflöde nu stryps. Peter Jeppsson varnar för att hyllorna i många butiker kommer att vara tomma redan på fredag.

Från torsdag klockan 17 tas de som blir sysslolösa i och med Transports stridsåtgärder ut i lockout av Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Tidningen