Tidningen

Var dig själv, men ha
gärna en talesperson

Ann Charlott Altstadt, frilansskribent och författare till bland annat "Liten ordbok för underklassen". Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Finns det något bättre sätt att spana tidsanda än att kolla in alla nya yrken som ploppar upp i takt med det som kallas samhällsutveckling?

Publicerad

Någon gång i urtiden garvade jag exempelvis åt alla de konstiga reklamröster som tycktes översvämma amerikansk television. Aldrig kunde jag väl tro att svenska män faktiskt skulle ha som arbete att sitta i en studio och med skrovlig bulldogröst ryta fram reklambudskap kring rakblad eller lösryckta ödesmättade trailerfraser till kommande storfilmer. I mina öron låter reklamröster, kommersiella radiopratare och smöriga telefonförsäljare fortfarande som storartad parodi men för generationen som växt upp med marknadsexplosionens 90-tal kanske de låter lika trovärdiga som Hans Vilnius. Jobb som kändes dystopiska har blivit traditionella.

Prenumerera på Lag & Avtal Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 7 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →