Arbetsdomstolen

”Bemötande finns i AD:s själ”

Cathrine Lilja Hansson, ord­förande och administrativ chef för Arbetsdomstolen, tror att behovet av en bemötande­strategi är större i en tingsrätt än i AD. Foto: Jörgen Appelgren

Bemötande. Många allmänna domstolar har till skillnad från Arbetsdomstolen en egen skriftlig bemötandestrategi. AD ser ännu inget behov.

Publicerad

Lag & Avtal skrev nyligen om bemötande i rättssalen. En statlig utredning från 2008 om förtroendet för domstolarna gjorde att många allmänna domstolar under Domstolsverket skaffade en egen skriftlig be­mötandestrategi.

Hur ser ni på behovet av egen be­mötande­strategi, Cathrine Lilja Hansson, ordförande och administrativ chef för Arbetsdomstolen?

– Hittills har vi inte sett ett behov av en skriftlig strategi. Men det kan man naturligtvis överväga. Vi har ärligt talat inte diskuterat det.

Hur jobbar ni med bemötande?

– Mycket av arbetet på en domstol handlar om bemötandefrågor. Vi har en kultur för hur man bemöter parter, vittnen och ombud. I grunden handlar den om att det är viktigt att arbetsmarknadsparterna har förtroende för Arbetsdomstolen. Bemötande finns i Arbetsdomstolens själ, även om det inte finns en nerskriven strategi.

– Jag tror också att behovet av en bemötandestrategi är större i en tingsrätt än i AD.

På vilket sätt då?

– Det som skiljer AD från till exempel tingsrätten är att parterna i AD oftast är etablerade organisationer på arbetsmarknaden. Parterna har nästan alltid ett ombud som känner domstolen väl. AD kallar normalt sett inga vittnen, utan vi ber parterna ta med sig vittnena till förhandling. Det är partsombuden som i väldigt stor utsträckning tar hand om vittnena och förbereder dem inför huvudförhandling. En stor del av den kontakt en allmän domstol har med vittnen, det tar ombuden hand om.

En annan skillnad är att AD kan vara första och enda instans som ett mål prövas i. Därför är det viktigt att parterna kommer till tals, särskilt som domarna inte går att överklaga.

Vad innebär AD:s kultur för bemötandet konkret?

– Jag kan inte konkretisera det i åtgärder. Vi som domare tycker att det är oerhört viktigt att de parter vi träffar har förtroende för oss. Vi gör allt vad vi kan för att de ska få det.

– Det handlar om hur vi skriver före­lägganden till parterna och på det sätt vi talar till parterna och ombuden i muntliga förberedelser. Under huvud­förhandling innebär det att vara den neutrala domare som behandlar alla med respekt. Vi förstår också att det är jobbigt att vittna i domstolen.

Har en skriftlig bemötandestrategi efterfrågats av parter, ombud eller vittnen?

– Nej. Jag hoppas att ombuden skulle återkoppla om det finns problem.