”Den stora skillnaden är långsiktigheten”

2017-09-21 00:00 Jonna Söderqvist  
Advokat Jenny Hellberg har jobbat med flera företags­klienter i över ett decennium. Då kan hon ge rådgivning som är i linje med hur arbetsgivaren arbetar långsiktigt och strategiskt. Foto: Jörgen Appelgren

Det finns inga nackdelar med att enbart företräda arbetsgivarparten. – Det gör mig till en bättre rådgivare, anser advokat Jenny Hellberg.

Elmzell Advokatbyrå gick 2002 med i Ius Laboris, en internationell arbetsrättslig allians för advokatbyråer. Från att tidigare ha representerat båda parter övergick byrån då till att i huvudsak företräda arbetsgivarparten.

– Skälet till att vi övergick till att i huvudsak representera arbetsgivare är att det är ett krav från alliansens sida, säger hon.

Att de, precis som de flesta advokatbyråer, endast företräder arbetsgivarparten beror på jävsfrågan, tror Jenny Hellberg.

När Elmzell fattade beslutet att enbart representera arbetsgivarparten, blev också jävsfrågan mindre problematisk än när man företräder båda sidor.

Om en byrå har representerat en arbetstagare vid ett stort företag kan följden bli att byrån går miste om före­taget som kund vid ett annat tillfälle. Ibland gör Elmzell advokatbyrå ändå enstaka undantag från den principen. Undantagen gäller vd:ar eller andra personer i ledande befattningar.

Jenny Hellberg har arbetat tillsammans med flera företagskunder i över ett decennium.

– Den stora skillnaden är långsiktigheten. En arbetsgivare återkommer flera gånger jämfört med en individ som kanske bara har ett enskilt ärende de behöver hjälp med, säger hon.

Genom åren har hon lärt känna företagskulturen, arbetsgivaren och dess olika företrädare. Är det ett amerikanskt börsbolag som äger verksamheten eller en privatperson som sätter sin prägel på verksamheten? Hon lär sig efterhand hur de tänker i olika situationer.

– Då kan man ge bra rådgivning i det enskilda ärendet, men även rådgivning som är i linje med hur arbetsgivaren arbetar strategiskt och långsiktigt. Det är det som är roligt med att ha arbetsgivarklienter, säger Jenny Hellberg.

Det kan handla om att upprätta anställningsavtal eller policyer och frågor som uppstår angående medarbetarna under anställningen. Eller så går företaget sämre och man behöver säga upp eller omorganisera. Hon hjälper sina kunder med ”allt från ’hiring to firing’ och hela spektrat däremellan”.

– Man lär känna dem och får inblick i deras verksamhet. Det gör en till en bättre rådgivare, säger hon.

Jonna Söderqvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna