Arbetsrätt

Hon var kontrollerad ända in på toaletten

FÖRSÄKRINGSKASSAN. Stina, 25, drog sig för att gå på toaletten på jobbet. Arbetsdagen var minutplanerad.

Stina, 25, jobbade på Försäkringskassans kundtjänst. Hon måste ta lunch och paus enligt ett fastlagt schema och drog sig för att gå på toaletten. – Chefen såg direkt i produktionssystemet när jag var borta från skrivbordet några minuter.

Publicerad

Hela arbetsdagen var planerad minut för minut.

– Jag loggade in på min så kallade schemarad varje morgon. Där stod det att jag först skulle sitta i telefon i en och en halv timme, paus, sedan en timme till, lunch. Rasterna och luncherna var schemalagda på minuten. Jag kände mig väldigt styrd hela dagarna, berättar Stina, som vill vara anonym, för Lag & Avtal.

Chefen såg direkt om hon inte var tillgänglig i telefon.

– Om jag hade fyllt i att jag gör ”annat” i tio minuter fick jag alltid en fråga av chefen på internchatten: Vad gör du? Sätt dig vid telefonen. Jag upplevde inte att arbetsgivaren hade förtroende för oss medarbetare.

En gång i månaden gick chefen igenom statistiken i produktionssystemet. Av den framgick hur många samtal hon hade tagit och snittiden.

– Vi jämfördes också hela tiden med varandra.

Kontrollen från arbetsledningen var en av anledningarna till att Stina valde att sluta.

Enligt Försäkringskassans hr-chef Jenny Bergström har myndigheten gått ifrån den totala styrningen av medarbetarna.

Statistikgenomgångar med varje enskild medarbete inom Kundcenter genomförs till exempel inte längre. Sådant får medarbetarna själva hålla koll på.

– Vi talar mer om kvalitet än kvantitet i dag. Kvantiteten är inte oviktig, men på våra kundcenter har vi gått från en väldig detaljstyrning till en mer övergripande. Det handlar mer om att coacha medarbetarna.

Men medarbetarna på kundcenter har fortfarande schemalagda luncher och pauser.

– Det är för att vi ska ha en optimal bemanning. Men vi har flera projekt som ska öka medarbetarnas inflytande över planeringen och arbetsuppgifterna.

Siv Norlin, fackordförande för ST på Försäkringskassan centralt, tycker att hon hör oroväckande lite om integritetsfrågorna från medlemmarna. Hon tror att många har blivit för vana vid att bli registrerade.

– Vi har tagit upp en fundering med arbetsgivaren om hur man sköter sig vad gäller personuppgiftslagen, Pul. Tar arbetsgivaren de kontakter de ska med Data­inspektionen? Fastställer man syftet med användandet? Nu tydliggjorde arbetsgivaren för några veckor sedan det interna ansvaret. Det är ett steg i rätt riktning.

Läs också: