Arbetsrätt

Krävde ännu ett offer

Det blev sparken från McDonalds för den anställda som kritiserade sin arbetsgivare på sin Facebooksida.

Publicerad

Det finns en ironi i historien som annars handlar om en tragisk och onödig händelse. Den lokala chefen gick själv in på sin Facebooksida och gjorde sig lustig över att han precis "sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”

Själv fick han dock inte sparken, rapporterar nyhetssajten na.se. Däremot fick han gå in för att radera illa kvickt.

McDonalds har många unga anställda och företaget lovar nu att upplysa om vad som gäller även om det är elementärt: Det krävs att man är lojal mot sin arbetsgivare.

Malin Ackholts, Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande, säger i en kommentar till na.se att den anställde visserligen gjorde fel men att det är anmärkningsvärt att hon skiljts från jobbet med sådan fart.

Redan 2008 skördade Facebook sina offer på arbetsmarknaden då 13 anställda på brittiska flygbolaget Virgin Atlantic sades upp för att de använt den sociala webbtjänsten för att kritisera sin arbetsgivare.

Och få ungdomar har förstått att använda Facebook som så kallat karrärnätverk. Ofta kan motsatsen bli resultatet då en presumtiv arbetsgivare gör en sökning på nätet.