Arbetsrätt

Läraren avstängd efter betygsbråk

Skolledningen menade att betygen först var för låga och sedan för höga. Foto: Eric Carr/Alamy

Först satte läraren, enligt skolledningen, för låga betyg. Sedan var de för höga. Det var upprinnelsen till att han i dag är avstängd från undervisningen, hotas av uppsägning och anklagas för att ha påverka arbetsmiljön negativ, enligt Sydsvenskan.

Publicerad

Läraren hade flera års yrkeserfarenhet innan han började sin anställning vid S:t Petri skola i Malmö hösten 2013. När det var dags att sätta betyg i juni året därpå gav han betyget F, det vill säga underkänt, till 51 av sina 177 elever, skriver tidningen.

Han uppmanades under mötet med skolledningen att se över betygsättningen, för att undvika skriftlig varning och uppsägning. Läraren uppfattade det som att han därigenom underförstått beordrades att höja flera elevers betyg.

-Ingen i ledningen frågande om eleverna hade uppnått målen eller ej. Ingen ville se mina underlag. Jag tycker att en elev ska kunna uppvisa vid flera tillfällen att denne har kunskaper, men skolledningen tycker att det räcker med en gång, berättar han.

Rektorn ska ha uppmanat honom att tänka på Patrik Sjöberg som blev höjdhoppsstjärna "utifrån den högsta höjden, inte utifrån något snitt".

Under höstterminen blev det aktuellt med ett åtgärdsprogram och läraren uppmanades att göra en kursutvärdering som sedan underkändes.

Läraren har nu erbjudits ett avgångsvederlag på 175 000 kronor men han har valt att ta strid för sin anställning.

-Hur konstigt det än låter så trivs jag på jobbet och med kollegorna, säger han till Sydsvenskan.

Malmö stads skäl för uppsägning

Malmö stad uppger att läraren ska sägas upp av personliga skäl.

Stadens personalpolicy säger att "medarbetare ska bidra till en god arbetsmiljö" och arbetsgivaren anser att han bryter mot detta samt har "starkt negativt påverkat arbetsmiljön".

Malmö stad ger, enligt Sydsvenskan, följande exempel:

• Läraren vägrar uttala sig i en gruppdiskussion när rektorn är närvarande.

• Läraren uppger att han kan gå till medierna med vad som sägs i de pedagogiska diskussionerna.

• Han vill diskutera betygssättning under en klasskonferens, varpå kollegor uppges känna sig illa till mods.

• Han uteblir från några möten, vilket betecknas som arbetsvägran.

• Han uppges försvåra "direkt arbetsledning" genom att kräva fackligt ombud vid alla möten.

• Läraren har "bristande kompetens" inom betygssättning och arbetsgivaren "kan inte garantera rättssäkerheten".

Källa: Sydsvenskan