Arbetsrätt

Lurade anställda för att slippa betala ut lön

Facket och Uniflex hade kommit överens om en lösning lokalt, säger Henrik Bäckström (bilden) om fallen där bolaget erbjöd jobb som inte fanns. Fel, anser Fredrik Ståhlberg på Handels. Foto: Uniflex.se, Scanpix

Bemanningsföretaget Uniflex försökte på olika sätt få de anställda att tacka nej till uppdrag, som inte existerade. <br/>-Det var för att slippa betala ut lön. Sådana påhitt är förödande för de seriösa företagen, säger Fredrik Ståhlberg, Handels.

Publicerad

Bemanningsanställda som för tillfället saknar uppdrag har rätt till en grundlön, så kallad garantilön. Fast om den anställda tackar nej till ett uppdrag, behöver inte bemanningsföretaget betala någon garantilön. Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handels Stockholmsavdelning, fick under hösten klart för sig att ett tiotal medlemmar på olika sätt hade förmåtts att tacka nej till uppdrag och att de sedan fått löneavdrag.

- De anställda uppfattade att det var ok att tacka nej.

Enligt Ekot i morse hade en tackat nej sedan han förstått att han skulle ha flera timmars resväg till företaget i Bålsta och att han därför inte skulle hinna göra något arbete. En annan Uniflex-anställd hade dock dykt upp hos förpackningsföretaget Nefab, som inte hade en aning om att han skulle komma. När produktionschefen, som ringt till hans chef på Uniflex för att intyga att han faktiskt var på plats, frågade varför de skickat honom fick hon till svar att han var förvirrad.

- Att erbjuda fiktiva kunduppdrag med syftet att slippa betala lön är en metod av flera för att strunta i de regler vi kommit överens om. Att det här skedde på ett välkänt bemanningsföretag som Uniflex är synnerligen illa, säger Fredrik Ståhlberg.

Bemanningsföretagens vd Henrik Bäckström menar att facket och Uniflex har kommit överens.

- Det här är ett case från förra året där facket och företaget kommit överens om en lösning lokalt, säger Henrik Bäckström.

Överens var väl att ta i, menar Fredrik Ståhlberg. Handels kunde konfrontera Uniflex med fakta. De fiktiva uppdragen hade skickats ut med sms och kundföretaget anlitade inte Uniflex under den aktuella tiden.

- För en månad sedan medgav Uniflex att de gjort fel. Jag yrkade på att företaget ska betala de anställda och jag begärde en förklaring.

Handels tio medlemmar har nu fått betalt, även om Fredrik Ståhlberg misstänker ett mörkertal, det vill säga att andra anställda har råkat ut för samma sak. Och Handels har fått en utförlig redogörelse.

- Det är inte första gången man skyller nedåt i organisationen. Det är alltid någon annans fel. Men det finns ett tillåtande beteende som möjliggör det här, ett underförstått medgivande, säger han.

Henrik Bäckström bekräftar att berörda personer har fått lön.

- Företaget har också vidtagit de åtgärder som behövts, säger han.

För att Uniflex ska riskera att bli av med sin auktorisation krävs en anmälan. Någon sådan har inte kommit in till auktorisationsnämnden i det här fallet enligt Henrik Bäckström.

- Vi på Handels Stockholm har valt att inte pröva saken. En annan sak är om LO vill få det prövat. All dokumentation är överlämnad till LO, säger Fredrik Ståhlberg.