Medlarna tar sig an hamnkonflikten igen

2017-05-31 11:16 Calle von Scheele  

Ett nytt försök att lösa konflikten i Göteborgs containerhamn görs i dag. Medlarna träffar parterna igen, men efter att tidigare ha lämnat två förslag till lösning är utsikterna små att de nu ska lyckas.

De båda erfarna medlarna Anders Lindström, bland annat tidigare generaldirektör för Medlingsinstitutet, och Jan Sjölin, före detta avtalssekreterare i Kommunal, ska se om de kan ena parterna i någon form av kompromiss.

Men efter två tidigare försök är Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, inte särskilt optimistisk.

– Från vårt perspektiv är utrymmet rätt litet för att hitta en lösning, säger han till Lag & Avtal.

Medlarna har tidigare föreslagit att Hamnarbetarförbundet ska skriva på ett hängavtal till Transports kollektivavtal för branschen. När det inte lyckades föreslog de förgäves ett särskilt fackligt avtal som skulle ge Hamnarbetaförbundets avdelning i containerhamnen fackliga rättigheter enligt mbl och rätt att delta i skyddsverksamheten.

I båda fallen har arbetsgivarna svarat ja på medlarnas bud, medan Hamnarbetarförbundet sagt nej.

Förbundet har en annorlunda tolkning. De har föreslagit tillägg till avtalen och menar att när arbetsgivarna inte accepterar dessa förändringar av medlarnas förslag är det arbetsgivarna som avvisar lösningarna.

I senaste numret av Lag & Avtal säger Erik Holgersson i Hamnarbetarförbundet:

– Vi tänker inte rea ut vår fredsplikt efter 45 år utan avtal. Vi vill ha samma prislapp som Transport har.

Hamnarbetarförbundet har bland annat föreslagit att kollektivavtalet för stuveriarbete som innehas av LO-förbundet Transport görs om till ett trepartsavtal. De båda facket skulle då gemensamt förhandla med arbetsgivarna.

Förslaget avvisas av Transport som har avtalet och är det konkurrerande förbundet om medlemmar i hamnen. Hamnarbetarförbundet tycker att arbetsgivarna trots Transports inställning skulle driva fram ett sådant avtal.

Men i förra veckan slöt Sveriges Hamnar och Transport ett nytt treårigt kollektivavtal med löner och villkor för landets hamnar. I de förhandlingarna var det inte aktuellt att blanda in Hamnarbetarförbundet.

Calle von Scheele

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna