Arbetsrätt

Minitaxi utmanar med kollektivavtal

Sven Wolf, vd för Bzzt, läste Uber-domen med stort intresse. Bzzt har tillsvidareanställningar och kollektivavtal för sin personal. Fackförbundet Transport ser därför företaget som ett positivt exempel bland de plattformsbaserade bolagen. Foto: Jörgen Appelgren
– För att fungera långsiktigt är det självklart att man behöver gå med vinst, vara laglig, socialt hållbar och varken exploatera sin personal eller planeten. Om du inte känner dig beredd att ta det ansvaret är du inte mogen för att agera som företag, säger Sven Wolf. Foto: Jörgen Appelgren

TAXI. Ta Uber, lägg till en portion miljö. Och glöm inte anställning och kollektivavtal. Rör om – och du får företaget Bzzt:s affärsmodell.– För oss är det självklart att varken exploatera personalen eller planeten, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.

Publicerad

Uber, som erbjuder en internetbaserad tjänst för beställning och betalning av taxiresor, var inspirationen när vd Sven Wolf och två kompisar startade podtaxiverksamheten 2015.

Sven Wolf testade konceptet första gången när han var på väg hem från en fest. Under bilresan insåg han att digitaliseringen hade kommit till taxibranschen.

– Idén med att beställa taxi via en app var smart, men man hade helt missat miljöaspekten. Jag hade då jobbat en del med förnybar energi på tranportområdet och hade mycket tankar om det och kontakter i branschen.

Att företaget startade var en blandning mellan strategi och slump, enligt Sven Wolf.

Han och en av de andra två del­ägarna råkade bo i Lerum utanför Göteborg och hade under flera år sett små elektriska tuk-tuk-liknande fordon köra omkring där, eftersom tillverkaren har sin utvecklingsverksamhet i Lerum. De lade ihop app-idén från Uber med de utsläppsfria podfordonen.

Bara något år senare kunde ett pilotprojekt dras i gång i Göteborg med tre podtaxibilar och kunder som erbjöds beställa resor via en app. Del­ägarna använde egna medel och ett bidrag från Almi för att kunna köra i gång. I dag har taxiverksamheten flyttat till Stockholm och riskkapital har pumpats in. Antalet fordon har växt till 48 och de anställda från 16 till 80, varav 75 är förare.

Till skillnad mot Uber och många andra plattformsbaserade företag har Bzzt valt att anställda sina förare och att ha kollektivavtal. Fackförbundet Transport ser dem därför som ett positivt exempel bland de plattforms­baserade företagen. Transport bjöd med representanter från företaget för att berätta om verksamheten under ett seminarium om plattformsekonomi som European Trade Union Institute (ETUI) arrangerade i Bryssel. Där blev Bzzt hyllade som hjältar, enligt Sven Wolf.

– Vi har kollektivavtal och förarna är tillsvidareanställda, men det rör sig fortfarande om timanställningar. De anställda är garanterade ett visst antal timmar varje månad. Vi skapar arbetspass och så får de skriva upp sig på de timmar de vill jobba.

Bland de anställda finns heltidare, studenter, pensionärer och andra som vill jobba deltid eller extra. Enligt Sven Wolf jobbar nyanlända sida vid sida med studenter från KTH.

För att få jobb som förare krävs B-körkort och att personen inte har några allvarliga trafikförseelser bakom sig eller andra brott.

För Sven Wolf var det givet att kunna erbjuda kollektivavtal.

– Hållbarhet handlar om många aspekter. För att fungera långsiktigt är det självklart att man behöver gå med vinst, vara laglig, socialt hållbar och varken exploatera sin personal eller planeten. Om du inte känner dig beredd att ta det ansvaret är du inte mogen för att agera som företag. Vi måste komma till den punkten att man tänker större än till att skapa kortsiktiga vinster, säger Sven Wolf.

Besöket i Bryssel har gett ringar på vattnet. Efter seminariet har flera fackförbund runtom i Europa hört av sig. Delägarna i Bzzt har planer på att expandera till fler städer i främst Europa, men har ännu inte bestämt i vilka. Förfrågningar om att få starta verksamhet har kommit från i princip hela världen.

– Vi jobbar nu med att identifiera vilka städer som har bäst förutsättningar för vår verksamhet. Vi riktar främst in oss på Europa, inte minst ur juridiskt perspektiv.

Företaget har även uppmärksammats av New York Times i samband med att Uber-domen kom i EU-domstolen i slutet på förra året. Tidningen skrev om företaget med rubriken ”We don’t need to exploit our staff to be profitable”.

– Det är ju helt absurt att det blir rubrik på det, att det är en nyhet, utbrister Sven Wolf.

Sven Wolf läste EU-domstolens dom om att Uber var ett taxibolag och inte en digital tjänst med stort intresse.

– Det känns rimligt att det ska räknas som ett taxiföretag. Sedan tycker jag att plattformsekonomin är en intressant företeelse. Att du via digitala tjänster kan koppla upp dig, ta korta uppdrag och vara som en F-skattare. Så länge du sköter dina skatter och följer lagarna tänker jag att det är en jättebra grej för många. Kruxet blir när det är en och samma uppdragsgivare år efter år. Då är du ju i praktiken anställd.

Om Bzzts fordon

Podarna är trehjuliga, går på miljövänlig el och är klassade som EU-moppar.

Maxhastigheten är 45 kilo­meter i timmen. Två passagerare kan åka samtidigt, tillsammans med föraren.

Fordonen är enligt företaget krocktestade och det finns trepunktsbälten i dem.