Arbetsrätt

Så ska Glada Hudik-teaterns löner redas ut

Hela teaterensemblen för "Hur många lingon finns det i världen" med Glada Hudik-teatern samlad. Till höger Pär Johansson, verksamhetsansvarig. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Glada Hudik-teaterns amatörskådespelare ska ha mer betalt för sina scenframträdanden – hävdar Teaterförbundet.<br> Lag & Avtal reder ut turerna efter Uppdrag Gransknings program om skådespelarnas låga arvoden. 

Publicerad

– Jag säger upp mig.

– Varför då?

– För jag får så dåligt betalt.

Replikerna kommer från en scen ur Glada Hudik-teaterns föreställning Elvis som förra veckan drog storpublik till Globen i Stockholm. Teaterns verksamhetsledare Pär Johansson som fått utstå massiv kritik i SVT:s Uppdrag Granskning spelade kock och restaurangägare. Motspelare var en av de utvecklingsstörda amatörskådespelarna som enligt programmet utnyttjas med låga ersättningar. Ensemblen fick applåder och skratt tillbaka av publiken.

Pär Johansson har sedan Uppdrag Granskning sändes varit i kontakt med Teaterförbundet för att försöka reda ut vilken ersättning de utvecklingsstörda skådespelarna egentligen ska ha. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.

I dag har de förutom sjukersättning ett arvode på 920 kronor per föreställning. När de repeterar eller utför någon annan sysselsättning i kommunens dagliga verksamhet får de runt 40 kronor i dagersättning från kommunen. Men Teaterförbundets jurist Lars Åström menar att de utvecklingsstörda skådespelarna ska ha samma lön som de professionella skådespelarna i ensemblen. Han kallar Glada Hudik-teatern för en otypisk amatörteater på det sättet att den drar en så stor publik. Den var från början en dagverksamhet men har nu vuxit till något större. Därför vore 920 kronor i arvode en rimligare ersättning under repetitionsperioderna menar han.

– Sedan ska de ha mer betalt när de spelar. De nivåerna bör ligga på 1 500 kronor och uppåt.

Pär Johansson, verksamhetsansvarig för Glada Hudik-teatern säger att han inget hellre vill än att den här frågan ska redas ut, att hans skådespelare ska få rätt lön. Men ännu har han inte lyckats få svar på vad som är rätt.  Av Teaterförbundet har han dessutom fått veta att de utvecklingsstörda amatörskådespelarna inte kan bli medlemmar i förbundet eftersom de inte är professionella.

– Jag har också frågat var underlaget till uttalandet om att skådespelarna ska ha minst 1 500 i ersättning kommer ifrån. Förbundet vill att de ska ha riktig lön men samtidigt är de ju inte professionella skådespelare. Vi har ingen att jämföra oss med. Den här verksamheten är ju unik.  

Pär Johansson funderar på om de utvecklingsstörda skådespelarna verkligen kan få 920 kronor i arvode under repetitionsperioderna.

– Jag vill ju att skådespelarna ska ha så bra ersättningar som möjligt. Men de här skådespelarna tränar bara teater en dag i veckan. Det ingår i deras dagliga verksamhet. De övriga dagarna, om vi tar till exempel Sune, så klyver han ved eller gör något annat. Alla utvecklingsstörda i hela Sverige som är med i de kommunala dagliga verksamheterna får runt 40 kronor per dag. Ska Sune ha 920 kronor för vedklyvningen också då? Hur blir det med deras pensioner då? Det är ju förtidspensionärer.

Enligt Försäkringskassans regler är det bara tillåtet att tjäna högst 42 800 kronor per kalenderår för att få behålla hela sjukersättningen.

– Själva rätten till ersättning har du alltid kvar. Men om du tjänar över fribeloppet drar vi av hälften av vad du tjänar mot sjukersättningsutbetalningarna, säger Johanna Hjalmarsson, handläggare på Försäkringskassan.

Hittills i år har Glada Hudik-teatern gjort 34 föreställningar. Turnén är en så kallad utflyttad verksamhet. De ”normalstörda” amatördansarna får 815 kronor per dygn och när teatern är på turné fungerar de även som ledsagare till sina utvecklingsstörda kollegor. Då får de ett kommunalt tillägg för det.

Pär Johansson för nu även en dialog med Försäkringskassan för att reda ut hur regelverket ser ut. Hans förhoppning är att de utvecklingsstörda amatörskådespelarna kan få gå en uppdragsutbildning genom Teaterhögskolan så att de kan få bli professionella.

– Nu vill jag bara att allt det här ska bli utrett så fort som möjligt. Rätt ska vara rätt.