Arbetsrätt

Vrede mot Urban Outfitters
- på Facebook

Under rubriken ”Skämmes Urban Outfitters!” har motståndarna till klädbutikens personalpolitik samlat mer än 9 300 anhängare på Facebook.

Publicerad

Aktionerna mot Urban Outfitters kretsar inte bara kring flygbladsutdelning vid butiken på Biblioteksgatan i Stockholm.

En minst lika viktig arena är Facebook där i skrivande stund 9 351 personer anmält sitt missnöje med att klädföretaget tänker gå över till bemanningsföretag för driften av butiken.

Av inläggen att döma är en del personer direkt drabbade av företagets planer. Andra har anslutit sig av solidaritet, också från utlandet. Ytterligare andra strömmar över från Lagenakonflikten.

Alla företag drömmer just nu om kundernas entusiastiska engagemang för varumärket i sociala medier. Så också Urban Outfitters. På sin webbplats har företaget länkar med uppmaningarna ”Be Our Fan on Facebook”, ”Follow us on Twitter” och ”Sign-up for Text Messages”.

140 600 Facebookanvändare har anmält sig som ”fan” av klädföretaget. Kommentarerna där är mer av typen ”i just bought a beauutiful urban renewal dress”. På ”Skämmes Urban Outfitters!” läser man just nu uppmaningen ”handla inte”.

Sociala medier har alltså blivit ett nytt slagfält där marknadskrafterna och folklig vrede möts och drabbar samman.