Åsikter

”Fel att blockera sociala medier”

REPLIK: Advokat Martin Agell har fel som uppmuntrar arbetsgivare att blockera Facebook, skriver Affi Kölevik på fackförbundet Vision. Facebook är en gratis reklampelare för arbetsgivarna.

Affi Kölevik. Foto: Vision

Du skriver i ditt debattinlägg att sex minuters surfande per dag blir till 22 arbetsdagar/år. Enligt min mening är det väl investerad tid, om du med surfning menar att delta på de sociala medierna som Facebook. Undersökningar visar att det inom en snar framtid kommer att vara stor kompetensbrist i offentlig sektor och att det blir allt viktigare som arbetsgivare att vara attraktiva i konkurrensen om akademikerna. Att bli attraktiva handlar i stora delar om att förstå sin samtid och att ha en vilja till utveckling.

Både fackförbundet Vision och många kommuner har tagit fasta på detta och arbetar aktivt med sociala medier som kommunikationskanal.

Låt oss titta på det rent företagsekonomiskt: Många Facebookvänner ser att deras vän Karin arbetar som ekonom inom X kommun, hon berättar om vad hon gör på jobbet, det genererar kostnadsfri reklam för arbetsgivaren. Låt oss säga att en arbetsgivare har 1 200 anställda varav hälften är på Facebook – det innebär 600 gratis reklampelare. Vi har med andra ord en enorm möjlighet att marknadsföra X kommun som en attraktiv arbetsgivare utan att det kostar mer än några minuters arbetstid.

Vi i fackförbundet Vision vill se attraktiva arbetsgivare inom vårt område! Vi vill att många nyutbildade väljer den offentliga sektorn och vi är övertygade om att de sociala medierna är en väg dit. Lika viktigt är det att fackförbunden ligger i framkant och vi har från Visions sida anställt personal som har till uppgift att vara digitala spjutspetsar eftersom vi ser de enorma möjligheter som ligger i de nya medierna. Möjligheten att bygga upp nätverk för de anställda som arbetsgivaren har nytta av ska inte heller underskattas.

Ett välkänt argument för dem som är emot användning av sociala medier är risken att de anställda kan prata illa om arbetsgivaren. Visst kan det förekomma, men riskerna minimeras med en återkommande dialog med medarbetarna om förhållningssätt. Välmående personal pratar inte illa om sin arbetsgivare, de sprider de goda exemplen. Unga i dag rör sig med lätt – och självklarhet i de sociala medierna – cirka 4 miljoner i Sverige har skapat en Facebookprofil och cirka en fjärdedel, en miljon (!) personer i Sverige använder Facebook som sin primära informationskälla. Vi har, anser jag, inte råd att stå utanför den utvecklingen.
Affi Kölevik, fackförbundet Vision.