Åsikter

"Skyddet vid inhyrning finns redan"

LO-TCO Rättsskydds Dan Holke anser att den så kallade Abu Garcia-domen öppnade ett kryphål i anställningsskyddslagen. Han menar därför att arbetsgivarnas rätt att hyra in personal ska begränsas. Detta genom att föra in en regel i kollektivavtalen med innebörden att arbetsgivaren måste ha ett fackligt godkännande för att få hyra in personal när det finns personer som har företrädesrätt till återanställning.

Dan Holkes syn på Abu Garcia-domen är inte ny. Fackliga företrädare har allt sedan domen meddelades påstått att den möjliggör ett kringgående av anställningsskyddslagen. Inför den stundande avtalsrörelsen har LO-förbunden enats om att de anser att detta ska hindras kollektivavtalsvägen. Den fackliga retoriken är dock svårbegriplig. Av Abu Garcia-domen och efterföljande praxis framgår nämligen att det redan finns ett skydd mot kringgående av anställningsskyddslagen. En arbetsgivare får inte hyra in personal på ett otillbörligt sätt om syftet är att undgå att anställningsskyddslagens regler om företrädesrätt ska vara tillämpliga.

Det är alltså inte ett skydd mot ett kringgående av anställningsskyddslagen som LO är ute efter, det skyddet finns redan. Vad LO egentligen försöker göra är att rucka på principen att det är arbetsgivaren som utifrån företagsekonomiska överväganden bestämmer verksamhetens omfattning och inriktning. Den typ av begränsningar som Dan Holke föreslår skulle innebära en oacceptabel facklig vetorätt mot hur företagen använder sina investe­rade medel när det finns personer som har företrädesrätt till återanställning. Det skulle ge en tydlig signal om vilka förutsättningar som kommer att möta den som vill starta, driva och utveckla företag i Sverige genom anställd personal.

Dan Holke pekar på att det är vanligt att arbetsgivarna argumenterar att behovet av arbetskraft varierar med efterfrågan och att det är svårt att motbevisa. Argumentet visar en oförmåga att sätta sig in i företagens verklighet. Det är faktiskt så att efterfrågan på företagens varor eller tjänster typiskt sett varierar. Det är ytterst få arbetsgivare som har en konstant efterfrågan och därmed ett konstant behov av arbetskraft. Det gäller naturligtvis även för arbetsgivare som nyligen har sagt upp personal på grund av arbetsbrist. Ett annat problem som kan möta arbetsgivare som genomför driftsinskränkningar är att en del av de anställda väljer att själva säga upp sina anställningar i förtid. Detta för att de ska kunna börja arbeta hos en annan arbetsgivare så snart som möjligt. Sådana egna uppsägningar kan leda till ett tillfälligt behov av arbetskraft vars omfattning är svår att överblicka för arbetsgivaren.

De möjligheter som anställningsskyddslagen ger arbetsgivarna att anpassa antalet anställda till efterfrågan är tidsbegränsade anställningar eller uppsägning på grund av arbetsbrist. Som bekant vill LO också begränsa arbetsgivarnas möjlighet att använda sig av tidsbegränsade anställningar. Att uppsägning på grund av arbetsbrist innebär en tidskrävande process innan företagens kostnader minskar är något som många svenska företag bittert fått erfara i den finansiella krisens spår.

Om LO fick igenom sina krav på begränsningar av möjligheterna att hyra in personal och att anställa tidsbegränsat skulle detta minska företagens möjligheter att på ett flexibelt sätt möta de krav som omvärlden ställer på dem. Den minskade flexibiliteten skulle leda till ökade incitament för företagarna att bedriva sin verksamhet på andra sätt än genom att anställa egen personal. Detta i en situation när arbetslösheten är drygt 8 procent och för ungdomar drygt 25 procent.

Det är också så att viktiga arbetstillfällen skapas även om en företagare väljer att hyra in personal i stället för att anställa egen. Bemanningsbranschen sysselsätter ca 60 000 årsanställda och har en hög grad av kollektivavtalstäckning. Kollektivavtal har bland annat slutits med samtliga LO-förbund.

Lyfter man blicken från det nationella planet så kan man konstatera att bemanningsverksamhet är en fråga som nyligen har blivit reglerad på EU nivå. Såväl de svenska som europiska fackföreningarna har välkomnat bemanningsdirektivet och den reglering som det innehåller. Enligt direktivet ska medlemstaterna undanröja de begränsningar som finns mot att anlita bemanningsföretag.

Ett krav på fackligt godkännande för att få hyra in personal när det finns personer som har företrädesrätt till återanställning skulle innebära ett påtagligt hinder mot att anlita bemanningsföretag. Sverige har redan ett skydd mot otillbörligt utnyttjande av bemanningsföretag i den situationen. Att införa ytterligare begränsningar är inte motiverat.

Christer Ågren, Niklas Beckman, Svenskt Näringsliv