Avtalsrörelsen

LO:s låglönemodell inget för Unionen

Ett av de områden som utmärker sig för låga löner är callcenterbranschen. (Personerna på bilderna har inget samband med artikeln) Foto: Scanpix

LO-förbunden kommer att kräva extra påslag i den kommande avtalsrörelsen för dem som tjänar mindre än 25 000 kronor. - Den modellen är inte intressant för oss, vi vill i stället få till en förbättrad individuell lönesättning, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert till Kollega.

Publicerad

Ett av de områden där Unionen har många medlemmar som utmärker sig för låga löner är callcenterbranschen. Där har många anställts på lägstalönen och när det är dags för lönerevision höjs lönen bara till avtalets nya lägsta lön. Men i stället för att kräva extra för alla som tjänar under en viss summa, måste lösningar hittas utifrån varje bransch för sig, menar Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

- För callcenter är problemet att vi inte har någon individuell lönesättning, det är det vi måste jobba på, säger han till Kollega.

Unionens rekommenderade lön för jobbet på callcenter eller inom "kundtjänst, försäljning, inköp, marknadsföring, information" är som lägst 21 100 kronor i månaden. Det rekommenderade lönespannet som visas på Unionens webb sträcker sig från 21 100 till 25 900 kronor.

I fredags träffade Unionen ett nytt avtal med Almega Tjänsteföretagen om just Call/contactcenter och marknadsundersökningsföretag. Det nya avtalet ger löneökningar som industrinormen på 2,6 procent, varje individ garanteras att få 300 kronor mer i månaden. Dessutom ska de 0,2 procenten som avsattes för kompetensutveckling i 2010 års avtalsrörelse disponeras lokalt. Om de lokala parterna inte kommer överens om hur ska de läggas till de 2,6 procenten.