Avtalsrörelsen

Medling pågår i flygbranschen

En underleverantör till SAS har vägrat teckna kollektivavtal med Svensk Pilotförening. Bolaget har därför varslats om stridsåtgärder. Just nu pågår medling.<br/> -Jag är på väg in till ett möte med medlarna, säger Tommy Larsson, Svensk pilotförenings förhandlingschef.

Publicerad

Medlar mellan Svensk Pilotförening och Svenska Flygbranschen/Global Employer Company Ltd gör Jan Sjölin, Bengt Huldt och Katarina Novak.

Svensk Pilotförening har alltså förgäves krävt att få teckna kollektivavtal med Flybe, en underleverantör till SAS. Därför har föreningen varslat om blockad mot övertidsarbete och nyanställning vid Flybe. Men formellt rör varslet Global Employer Compony, ett enmansföretag etablerat under 2015 med enda syfte att formellt agera arbetsgivare för Flybes piloter i Sverige, skriver Svensk Pilotförening på sin hemsida.

-Upprättandet av ett brevlådeföretag som arbetsgivare för piloterna är ett sätt att försöka undvika arbetsgivaransvar. Dessa atypiska anställningsformer fortsätter att breda ut sig över Europa och urholkar anställningstryggheten, säger där Tommy Larsson.

Han förklarar också att föreningen inte kan medverka till att urholka villkoren för piloter vid ett företag med anledning av att detta företag har räknat med att kunna konkurrera på den svenska marknaden med villkor som ligger under svensk branschstandard.

Stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari klockan 18.00, om inte parterna kommit överens innan dess.

De tre medlarna

Jan Sjölin, som tidigare har varit Kommunals avtalssekreterare är en ofta anlitad medlare sedan länge. Bengt Huldt, tidigare vd för Stål och Metall Arbetsgivareförbundet medlade till exempel mellan Bussarbetsgivarna och Kommunal 2013. Medan Katarina Novak är nyare i medlarrollen. Hon gick i pension från posten som vd för Skogs- och Lantarbetsgivarna sommaren 2015.