Avtalsrörelsen

Nu blir det tyst inne i cockpit

Nu blir det till att hålla tyst i cockpit. Foto: Colourbox
Gunnar Mandahl Foto: Rebecca Rosenvinge

– Hemliga avtal är legio i branschen nu när flygbolagen anlitar arbetskraft via tredje part, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening.

Publicerad

Gunnar Mandahl är själv pilot på SAS. Han berättar att de hemliga avtalen har vuxit till ett stort problem.

– Bortsett från att man undandrar sig de ganska långtgående skyldigheter man har som arbetsgivare, rehabiliteringsansvar och liknande, omöjliggör man för piloter att förhandla kollektivt. I dag är det take it or leave it. Man har skiftat balansen kraftigt när det gäller hur man förhandlar villkor.

Vad är syftet med att hemlighålla villkoren?

– Piloterna får inte diskutera med kolleger. De som småpratar på flighten om hur många lediga dagar de har i månaden eller vad de har för lön har begått kontraktsbrott. Att skapa någon form av kollektiv förhandlingskraft blir fullständigt omöjligt. Det är i princip ett sätt att bakvägen förbjuda fackliga organisationer.

Vad händer om en pilot pratar om sina villkor?

– Dels har du brutit kontraktet, vilket ger arbetsgivaren rätt att göra sig av med dig omedelbart, dels kan arbetsgivaren stämma dig för kontraktsbrott i en civilrättslig process. Vad som händer då vet jag inte. En sådan process har vi aldrig hört talas om.

Har facket övervägt att stämma ett flygbolag för att pröva om klausulen håller juridiskt?

– Man ska ha klart för sig att Svensk Pilotförening har en årlig budget på 6 miljoner kronor. Våra finansiella reserver räcker inte till den typen av principiella rättstvister.

Vad blir konsekvensen?

– Kontrakten löper på sex månader, ett år eller maximalt två år. Vill du fortsätta arbetet måste du med jämna mellanrum förhandla om anställningen utan facklig representation. Du är fullständigt utlämnad till att arbetsgivaren fortfarande vill teckna ett nytt kontrakt med dig. Har du brutit mot kontraktet genom att prata om det eller visa det för någon, kan du inte räkna med att få vara kvar.