Avtalsrörelsen

Seko varslar om järnvägsstrejk

Seko som sa upp spårtrafikavtalet med Almega i förra veckan varslar i dag om strejk. - Vi ser ingen annan utväg för att förhoppningsvis få igång konstruktiva samtal igen, säger avtalssekreterare Valle Karlsson. Almega å sin sida menar att strejken kommer att slå hårt mot tredje man.

Publicerad

Tågoperatören Veolia har sagt upp hundratals anställda samtidigt som man vill omvandla en stor del av de tidigare heltidstjänsterna till otrygga tim- och deltidsjobb. Det menar Seko är konfliktens kärna. Därför strandade förhandlingarna om ett nytt avtal på spårtrafikens område, menar förbundet som sedan sa upp avtalet i förra veckan.

- Vi måste nu förhindra att spårtrafikbranschen utvecklas till en tim- och deltidsbransch, säger Valle Karlsson på Sekos hemsida.

Beata Hammarskiöld, Almegas avtalsansvariga för spårtrafiken, påpekar att det nya avtalet med region Skåne kräver färre anställda än vad som finns inom Öresundståg i dag.

- Det går inte i längden att ha en verksamhet där de anställda får betalt för heltid men jobbar deltid. Jag tror att det är ganska få som tycker att det är rimligt i skattefinansierad verksamhet, säger hon i ett pressmeddelande.

Och eftersom det lokala avtalet innebär att de anställda ska ha ledigt varannan helg betyder det att bara halva personalstyrkan är tillgänglig på helgen trots att trafiken inte minskar i samma omfattning.

- Med den typen av regler blir det omöjligt att köra tåg på helgen om vi inte får använda oss av deltidsanställda, säger Beata Hammarskiöld.

Alla Sekos medlemmar inom Öresundståg och Snälltåget, som trafikerar Åre-Stockholm-Malmö-Berlin, lägger ned arbetet den 2 juni klockan 03.00. Om inte varslet gör att parterna dessförinnan lyckas få till konstruktiva samtal vid förhandlingsbordet.

- Bollen ligger hos vår motpart, säger Sekos Valle Karlsson.