Avtalsrörelsen

Skärgårdsstrejk i dag

Seko sa ja till medlarnas bud, Almega sa nej. Nu är det för första gången på länge som en arbetsgivarorganisation startar en konflikt, menar Seko. - Jag kan bara beklaga att Seko nu lamslår bland annat skärgårdstrafiken i Stockholm, säger Stefan Koskinen.

Publicerad

En sak är båda parter överens om. Medlarbudet innebar ett treårigt avtal med löneökningar på 6,8 procent. Men sedan går deras uppfattningar om budet helt isär.

Seko betonade att medlarna också föreslog att en partsgemensam arbetsgrupp skulle tillsättas för att genomlysa det nuvarande kollektivavtalet och därmed öppna för en diskussion om avtalet. Medan Almega sa nej till medlarnas bud därför att det helt saknade förslag till modernisering av det nuvarande avtalet.

- Vi har ett ålderdomligt tarifflönesystem, kollektivavtalet måste moderniseras, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen, i ett uttalande.

Att bara tillsätta en arbetsgrupp är inte tillräckligt, menar han. Tarifflönesystemet innebär att individuella prestationer inte kan påverka lönen och att arbetsgivaren inte kan betala högre löner än vad tabellen anger, poängterar han.

Seko anser att det är Almega som drar igång konflikten. Seko sade ju ja till medlarbudet.

- Det är häpnadsväckande att Almega väljer att dra igång en konflikt för ett avtal som innebär att våra medlemmar skulle få samma som vad anställda på den övriga arbetsmarknaden fått, säger Seko:s avtalssekreterare, Valle Karlsson i ett uttalande.

Han anser att Almegas agerande är oseriöst.

- Å ena sidan säger de att de är beredda att ge oss 6,8 procent om vi är med på att diskutera avtalskonstruktionen. Å andra sidan säger de nej till medlarnas bud som öppnar upp för en diskussion om avtalet och som vi har sagt ja till. Nu är det upp till Almega att förklara varför de väljer att dra igång en konflikt för de människor som kommer att drabbas, säger Valle Karlsson.

Klockan 12.00 i dag togs Djurgårdsfärjorna ur trafik. Klockan 15.00 utökades strejken till stora delar av skärgårdstrafiken i Stockholm, bland annat Waxholmsbolaget.