Solskensavtal vanligt problem bland sommarjobbare

2012-08-14 13:24 Lena Gunnars  

Många unga som hört av sig till LO:s jourtelefon i sommar har drabbats av så kallade solskenskontrakt. Trots schemalagda dagar har de skickats hem på grund av dåligt väder. -Då gäller det att ha ett anställningsbevis, säger Marie Linder, kommunikationschef på LO.

Marie Linder konstaterar att många av frågorna från dem som ringt in till LO:s jourtelefon i år har handlat om solskenskontrakt.

-Det har varit scenarion där till exempel fyra feriearbetare blivit lovade jobb, men sedan när de kommit till arbetsplatsen har arbetsgivaren skickat hem två på grund av vädret, alternativt att de fått jobba färre timmar än utlovat, säger hon.

Marie Linder understryker vikten av att ha ett anställningsbevis i sådana lägen, där det framgår hur mycket jobb feriejobbaren blivit lovad.

De flesta som ringt till jourtelefonen om solskensavtal har sommarjobbat inom handeln eller i hotell- och restaurangbranschen.

-Vi brukar hänvisa de drabbade till det aktuella fackförbundet för vidare stöd, säger Marie Linder.

I år var det åttonde sommaren som LO:s jourtelefon var i gång. Statistiken för sommarens jorurtelefonverksamhet väntas bli färdig före månadsskiftet. Men LO kan redan nu se att färre ungdomar ringt i år än tidigare år, däremot ökade besökarna på webben, som haft runt 30 000 besökare.

Lena Gunnars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna

Arbetsrätt