Avtalsrörelsen

Strandade förhandlingar i skärgården

Förhandlingarna om skärgårdstrafiken har brutit samman. Vid dagens möte mellan Seko och Almega Tjänsteföretagen sa arbetsgivaren upp avtalet. – Det här är en signal om att förhandlingarna har strandat, säger Patrik Eidfelt, Almega.

Publicerad

Från och med onsdag i nästa vecka är området avtalslöst. Det hör inte till vanligheterna att arbetsgivarna säger upp ett kollektivavtal, utan det brukar vara facket i samband med varsel om stridsåtgärder.

– Båda parter har gjort stora ansträngningar för att landa ett löneavtal. Vi lyckades inte komma i mål inom ramen för märket på 6,5 procent, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega Tjänsteföretagen.

Konfliktfrågan är hur LO:s gemensamma låglönesatsning för dem som tjänar under 24 000 kronor i månaden ska tolkas. Seko hävdar att den ska genomföras utöver märkets löneökningar på 6,5 procent, medan arbetsgivarna anser att låglönesatsningen ska räknas in i märket.

– När förhandlingarna nått en slutpunkt måste vi formellt säga upp avtalet för att kunna omförhandla det, säger Patrik Eidfelt och tillägger att arbetsgivarna inte planerar några konfliktåtgärder.

Ingen av parterna har föreslagit att medlare ska kallas in för att lösa konflikten. Medan arbetsgivarna ser uppsägningen enbart som ett steg för att komma vidare i konflikten funderar Seko på vilka åtgärder förbundet ska vidta när avtalet löpt ut.

– Ja, vi är tvungna att göra något, säger Chang Strömberg på Seko Sjöfolk.

Läs också:

Den tidigare uppgörelsen för skärgårdstrafiken löpte ut den sista september. Området hamnar i ett dödläge när avtalet löper ut nästa onsdag, den 25 oktober. Ingen medling och inga datum för fortsatta förhandlingar är utsatta.

Exakt vad som gäller för de anställda kan Chang Strömberg inte svara på.

– Almegas agerande är så konstigt. De borde kunna leva med villkoren i det nuvarande avtalet i hundra år, ja, så länge lönerna inte är reglerade. Almega är inte logiska och förutsägbara som andra arbetsgivare.

Även i förra avtalsrörelsen gick förhandlingarna trögt. Parterna var då överens om att förenkla och förtydliga skrivningarna i kollektivavtalet, men lyckades inte. Då ändrades inte avtalet alls utan parterna kom enbart överens om en lönehöjning.

År 2013 varslade Seko om strejk i skärgårdstrafiken för att försvara tarifflönesystemet i avtalen. Även förra året var området drabbat av strejk när Sjöbefälen gick i konflikt. Befälen ville behålla sitt tarifflönesystem, medan arbetsgivarna krävde individuell lönesättning. Tarifflönesystemet är kvar för både arbetare och tjänstemän på området.