Tiden rinner ut för medlarna i skärgårdskonflikten

2017-10-31 14:48 Tiina Demargne  
Sekos avtalssekreterare Mats Ekeklint. Foto: Pernille Tofte

Medlarna har nu bara två dagar på sig att hitta en lösning som båda parter kan skriva under på. Annars utlöses Sekos strejkvarsel för skärgårdstrafiken. Sekos avtalssekreterare Mats Ekeklint befinner sig just nu hos Almega.

– Vi sitter i medling just nu. Det är lika trögt som det brukar vara i detta läge. Nu ser jag motparten, de ser väldigt arga ut så det går nog inte så bra då, säger Mats Ekeklint.

Almega Tjänsteföretagen har tidigare kommenterat strejkvarslet med att man under förhandlingarna erbjudit Seko löneökningar i nivå med arbetsmarknaden i övrigt och högre löneökningar för dem som tjänar minst. Almega Tjänsteföretagen ser det som olyckligt att Seko varslat om strejk, trots detta.

– Det finns en gemensam syn på att löneavtalet med tarifflöner och tillägg inte är perfekt, nu uttryckte jag mig försiktigt. Vi erkänner Seko att båda parter lagt ner mycket tid och kraft på att försöka landa ett avtal, men vi har inte lyckats, sa Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega Tjänsteföretagen, i slutet på förra veckan till Lag & Avtal.

Sekos strejkvarsel för skärgårdstrafiken är i två steg. Det första, som utlöses på fredag klockan 12 om parterna inte kommer överens om en lösning, innebär nyanställningsblockad och förbud mot inhyrning/bemannings på företaget inom avtalsområdet Skärgårdstrafik. 
Det andra steget är arbetsnedläggelse, strejk, för allt arbete som Sekos medlemmar gör på företag inom detta avtalsområde.

Läs också -  Varslande Seko: Almega är arbetsmarknadens huliganer

Arbetsuppgifterna försätts i blockad. Varslet omfattar också övertidsblockad, för samtliga Sekos anställda inom avtalsområdet Skärgårdstrafik samt nyanställningsblockad och förbud mot inhyrning/bemanning inom hela avtalsområdet.

Stridsåtgärderna träder i kraft den 14 november klockan 12.

Tiina Demargne

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna