Avtalsrörelsen

Transportbranschens ödesfråga i AD

Har Andreassons åkeri rätt att köpa in chaufförstjänster från egenföretag och andra företag, eller inte? På tisdagen börjar huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen.

Publicerad

- Kommer domstolen fram till att chauffören var arbetstagare, har åkeriet brutit mot kollektivavtalet, säger Transports ombud Anne Alfredsson på LO-TCO Rättsskydd, som övertagit målet från föräldraledige Robert Sjunnebo.

I så fall krävs åkeriet på 400 000 kronor i allmänt skadestånd till Transport. Chauffören själv får inget, eftersom han inte var och inte är medlem i förbundet. Genom en förlikning i tingsrätten har han dock fått betalt för sitt arbete. Han ställer upp i Arbetsdomstolen för sina arbetskamraters skull och eftersom han känner sig lurad.

- Han kom hit som anställd men fick efter tre veckor veta att han måste ha F-skattsedel för att få någon lön, säger Anne Alfredsson.

Var chauffören arbetstagare eller inte? Det är vad den här huvudförhandlingen handlar om. Arbetstagarbegreppet har prövats tidigare i andra branscher, nu är det Transportsbranschens tur. Huvudförhandlingen väntas ta två dagar, chauffören ska enligt planen förhöras sist i dag med hjälp av polsk tolk.

Transport har stämt åkeriet för samma sak i ett annat mål också. I det målet, som fortfarande handläggs, kräver förbundet 20 miljoner kronor eftersom åkeriet inte betalat kollektivavtalsenlig lön till någon av chaufförerna och därför tjänat miljoner. Transport hävdar att chaufförerna enbart kör åt Andreassons, några av dem bor i barackliknande bostäder nära bolagets lokaler, medan de flesta sover i bilarna. Och att de tjänar ungefär hälften av kollektivavtalslönen; begynnelselönen enligt transportavtalet är 22 671 kronor.

Transports ordförande Lars Lindgren förhörs under sanningsförsäkran direkt efter lunchen i dag.

VD för åkeriet, Yvonne Andreasson, förhörs också under sanningsförsäkring i dag. Hon hävdar att åkeriet inte är arbetsgivare åt chaufförerna utan köper in tjänsterna. Hon har tidigare sagt till Lag & Avtal att hela regelverket står på spel. Vinner arbetsgivarna i domstolen kan åkeriet fortsätta köpa in tjänster från bemanningsföretag och egna företagare. Om de däremot förlorar lägger Andreassons av. "Då är det inte roligt längre."

Mål A 213/12

  • Svenska Transportarbetareförbundet har stämt Andreassons Åkeri i Veddige AB.
  • Fråga om en chaufför varit att anse som arbetstagare hos ett bolag och om bolaget gjort sig skyldigt till kollektivavtalsbrott genom att underlåta att tillämpa kollektivavtalet på chauffören.