Nyheter

20 miljoner blev 175 000 efter förlikning

Transport hade krävt Andreassons åkeri på 20 miljoner i skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Transport ansåg att de mer än hundra chaufförerna som körde Andreassons bilar är anställda. Men det har förbundet bara kunnat visa i ett fall.

Publicerad

Bara en chaufför ställde upp och berättade om sina villkor när han körde åt Andreassons åkeri sommaren 2011. I det fallet kom Arbetsdomstolen fram till att just den chauffören var anställd. Han hade inte kört Andreassons bilar som egenföretagare, som åkeriet hade hävdat. Därför bröt åkeriet i det fallet mot transportavtalet, dom 92/13.

Transports ordförande Lars Lindgren är missnöjd med det avgörandet.

- Domen säger ju väldigt tydligt att vi är tvungna att visa att det är fråga om en anställning i varje enskilt fall. Det där är en utbredd företeelse, men det är jättesvårt att bevisa. Får vi ingen som står upp och säger att jag är en falsk egenföretagare, kan vi inte göra något, säger Lars Lindgren.

Transport kunde därför inte gå vidare med sin andra stämning mot Andreassons. I den hade förbundet krävt 20 miljoner kronor för kollektivavtalsbrott i förhållande till alla de cirka 135 chaufförer som åkeriet använde sig av. Det skulle, enligt förbundet, motsvara vad åkeriet hade tjänat på att inte betala chaufförerna avtalsenliga löner.

- Transport hade ingen mer chaufför som ville ställa upp, säger åkeriets vd Yvonne Andreasson. Det som gällde för den chauffören var inget bevis för att det gällde för alla andra.

På Transports initiativ har Andreassons nu gått med på att förlikas i 20-miljonersmålet.

- Vi tyckte det var bättre att göra en förlikning. Det är nu inget som säger vem som hade rätt eller fel. Nu kan vi få lite lugn och ro och fortsätta jobba, säger hon.