Nyheter

Anställningsintervjun: ”Kollektivavtalen är för fyrkantiga”

”Vår förhoppning är att vi ska bli ett förbund för hela branschen. Än så länge är det ingen som inte velat komma till oss.” Foto: Lena Engstarand

Ulrika Egervall är ny förhandlingschef på Säkerhetsföretagen, som är ett nytt förbund inom Transportföretagen.– Vi är i full sving och diskuterar med våra motparter Unionen, Ledarna och Transportarbetarförbundet. Vi har redan växlat krav med Unionen.

Publicerad

I början av året bildades formellt det nya arbetsgivar- och branschförbundet Säkerhets­före­tagen. Hittills har förbundet ett 70-tal medlemsföretag med drygt 80 procent av de anställda i branschen. Företagen var tidigare med i Almega.

– Att få fortsätta jobba med arbetsrätt och förhandlingar och lära mig en ny bransch var en oslagbar kombination. Att dessutom få vara med och starta ett nytt förbund gjorde att jag inte kunde motstå det här.

Varför behövs det ett nytt förbund?

– Jag har uppfattat att det handlar om en önskan hos säkerhetsföretagen att synas mer.

Gick det inte att synas inom Almega?

– Då var de en bland många. Nu blir Säkerhetsföretagen Transportföretagens nionde förbund. Med en egen förhandlingschef och branschchef blir det lättare att profilera sig. Jag tror att vi kan härbärgera de här före­tagen på ett bra sätt.

Varför kommer företagen att bli mer nöjda med er?

– Det är klart att det här är en utmaning. Men jag tror och hoppas att företagen känner att det här var rätt beslut. Det är också bra att vi är både arbets­givar- och branschförbund.

Är det självklart att säkerhetsföretag ska vara med i just Transport­företagen?

– Det här är en bred bransch, men likaväl som att vara med i Almega kan man vara med i Transportföretagen. Det som alla våra förbund har gemensamt är att man har avtal med Transport som motpart. Det har även företag i säkerhetsbranschen.

Vad har branschen för utmaningar?

– Behovet av säkerhet och trygghet växer, så det här är en framtidsbransch. För att locka medarbetare måste vi vara mer attraktiva. Kollektivavtalen är för fyrkantiga. Det finns vissa löne­bildningsmodeller som är för stela. Jag tror inte att kommande generationers medarbetare bara vill ha lön efter anställningsår. De vill bli bedömda även efter prestation.

Har ni tecknat några avtal ännu?

– Planen är att vi den 1 maj tecknar kollektivavtal på tjänstemannasidan och den 1 juni med Transportarbetarförbundet.

Är du säker på att Almega släpper avtalen?

– Jag har en bra dialog med Almega och vi kommer att lösa det här. Vill några företag stanna kvar så får de göra det. Vi kan ju inte tvinga någon.