Nyheter

EU prioriterar inte dödsfall i jobbet

167 000 EU-medborgare dödas i olyckor och sjukdomar orsakade av arbetet varje år. Mot det kämpar EUs arbetsmiljöbyrå i Bilbao med endast 60 anställda. Det är för få, tycker chefen Jukka Takala.

Publicerad

I jämförelse med EUs andra instanser är Bilbaobyråns resurser blygsamma, menade dess chef, Jukka Takala på ett besök i Stockholm.

I en intervju i tidningen Du & Jobbet jämför Jukka Takala arbetsmiljöbyråns 60 anställda med till exempel byrån för flygsäkerhet i Köln som har 400 anställda.

- Det störtar kanske ett flygplan årligen i Europa, med ett par hundra dödsfall. Det får stora rubriker, med all rätt, men mot bakgrund av alla dödsfall i arbetet, kan jag inte förstå att flygsäkerheten får tio gånger så mycket resurser. Det behövs en bättre balans.

Att arbetsmiljön i Sverige hör till de bästa kan förklaras av systemet med skyddsombud och att arbetsmiljö ses som en samverkansfråga, menade han.

- I de flesta EU-länder är det mest konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare. Skyddsombud finns nästan bara i Norden. Vi försöker sprida den samverkansmodellen till södra och östra Europa.

När Lag & Avtal  träffade Bilbaochefen förra året var han noga med att skilja på dödsfallen som orsakas av olyckor på arbetet och dem som orsakas av sjukdomar.

 Antalet som dött på grund av olyckor var i den statistik han redovisade då 7 460 personer under år 2002, medan 167 000 EU-medborgare dog till följd av arbetsrelaterade sjukdomar det året.

– Det visar var arbetsmiljöåtgärderna ska sättas in, sa Jukka.

I unga år dominerar olycksfallen som dödsorsak, bland de medelålders cancer och bland de äldre hjärt- och kärlsjukdomar. Men för att de medelålders och äldre inte ska dö i de här sjukdomarna krävs att arbetsmiljön förbättras för dem som är unga idag.

– Åtgärderna måste sättas in tidigt för att ha effekt i medelåldern.