Nyheter

Gör så här när du sagt upp dig

Sitt inte och slöa under dina sista veckor på gamla arbetsplatsen. Människorna runt omkring dig vill fortfarande att jobbet ska göras. Foto: Rex/Alloverpress

Du har meddelat chefen att du söker dig vidare. Men sedan då?

Publicerad

Det kanske är jobbigt att berätta för chefen att du vill sluta. Men när du avklarat det samtalet, återstår faktiskt en hel del. Hur ska du agera under uppsägningstiden? Och hur berättar du för arbetskamrater som du jobbat tätt ihop med, kanske under lång tid?

Att få till ett värdigt avslut när du lämnar, är lika viktigt som att göra ett gott första intryck när du är ny.

En artikel i Harvard Business Review listar några värdefulla tips:

1. Samarbeta med chefen. Att offentliggöra din avgång innan det blivit klart med din efterträdare, kan skapa onödig osäkerhet. Det är en bra idé att diskutera igenom en ”grovplanering” med din chef innan du börjar berätta för arbetskamraterna.

2. Berätta personligen. Att meddela dina jobbarkompisar per mail är inte ett fullvärdigt substitut, särskilt inte gentemot dem du arbetat närmast ihop med. Och har du medarbetare som rapporterar direkt till dig, är du ”faktiskt skyldig dem hövligheten att berätta ansikte mot ansikte”, säger Jodi Glickman, konsult och författare till boken ”Great on the Job”, till Harvard Business Review.

3. Fokusera på framtiden. Även om du sagt upp dig därför att du är missnöjd med företaget eller ledningen – tala inte illa om folk innan du försvinner. När kollegerna frågar varför du slutar, uppge att du söker nya utmaningar eller liknande. Det må vara klyschor, men det finns ingen anledning att bli ihågkommen som en gnällspik.

4. Släpp känslan av att vara oersättlig. Under din uppsägningstid kan det hända att du inte längre bjuds in till viktiga möten och diskussioner. Men ta det inte personligt: acceptera att du gjort ditt val, och verksamheten kommer att fortsätta utan dig.

5. Jobba hårt tiden ut. Fläcka inte ner ditt eftermäle genom att gå och slöa under dina sista veckor, bara för att ”du inte behöver bry dig längre”. Människorna runt omkring dig bryr sig fortfarande om att verksamheten ska rulla.