Nyheter

Lärarfacket: Kan ge kunskapstapp

Åsa Fahlén valdes till ny ordförande för Lärarnas Riksförbund (LR) vid fackförbundets kongress på lördagen. Foto: Anders Wiklund / TT

Lärarnas riksförbund (LR) ifrågasätter inte rekommendationen att gå över till distansundervisning i gymnasiet, på komvux och i högre utbildningar. Läget är som det är. Men förutsättningarna för att bedriva bra distansundervisning ser olika ut, och hänger också på vilket ämne det handlar om, enligt förbundet.

Publicerad

Gör man bedömningen att det här kan begränsa smittspridningen är det den absolut viktigaste anledningen till att göra det. Och man tänker väl att gymnasiet och uppåt har större möjligheter att använda sig av distansundervisning. Det är en riktig bedömning, men det kommer ändå att innebära svårigheter, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande i LR.

Hon säger att det inte rakt av går att ersätta undervisning i klassrum med distansundervisning. Det har också med tekniska möjligheter och lärares vana att göra det.

– Det kommer att betyda ett kvalitetstapp för eleverna även om lärarna kommer att göra sitt yttersta för att det här ska fungera, säger Åsa Fahlén.

"Regeringens besked kommer att underlätta för skolorna, inte minst i Stockholmsregionen, där det nästan börjat utvecklas till vilda västern de senaste dagarna. Det är inte bra när alla börjar agera på olika sätt. Därför har jag krävt tydliga besked från regeringen för lärarnas räkning. Nu får vi det" säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, i en skriftlig kommentar.

Hon framhåller att hon inte är någon smittskyddsexpert men att hon och alla andra gör bäst i att lyssna till dem som är det och hålla huvudet kallt.

"Vi lärare och rektorer kommer ta ansvar. Det gör vi alltid. Nu vill jag vädja till alla skolhuvudmän och föräldrar att också ta samma stora ansvar. Håll huvudet kallt. Lyssna till myndigheternas riktlinjer. Stötta oss lärare i vår viktiga gärning i ett svårt läge, säger Johanna Jaara Åstrand.

Hon framhåller att en övergång till distansundervisning kräver tålamod. Teknik kan strula och barn kan behöva stöd av föräldrarna för att få undervisning på distans, inte bara tekniskt, att fungera.