Sträck på halsen och tala med hjärtat

2010-05-17 21:00 Elisabeth Vene  

Effektiv kommunikation, är det att ryta i en megafon? Prata fort?Nej, tala klarspråk utan aggression och lyssna aktivt, så når du längst.

<p>Giraffen får vara symbol för en språklig modell som är användbar såväl på jobbet som i fredssamtal och kärleksförhållanden. Dess långa hals symboliserar överblick och hjärtat, det största bland landlevande däggdjur, står för empati. </p> <p>-?Giraffspråket går ut på att uttrycka sig tydligt och att lyssna aktivt med inlevelse, säger Karin Idar, före detta åklagare, som blev så inspirerad av modellen att hon blev föredragshållare och kursledare i stället.</p> <p>Det centrala är att tänka i resultat. Karin Idar drar ett exempel: medarbetaren som kommer för sent till mötena. Vi reagerar ofta som vargar, skäller och pekar med hela tassen. Medan den som har lärt sig giraffspråket gör en exakt observation, uttrycker en känsla samt meddelar sina förväntningar, behov och önskemål. Så här: "Jag har märkt att du har kommit fem-tio minuter för sent till våra tre senaste möten. Jag blir frustrerad, för jag vill att du ska höra allt jag har att säga, och dina synpunkter är viktiga för mig. Finns det ett skäl till att du inte har kommit i tid?"</p> <p>-?Jag vill att medarbetaren ändrar sitt beteende, samtidigt är jag beredd att lyssna, det kan vara problem med dagis eller ett föregående möte som drar ut på tiden, säger Karin Idar. </p> <p>För att hitta en varaktig lösning gäller det att tillgodose bådas behov. </p> <p>Mycket av det vi säger når inte fram, kanske bara 40 procent en solig dag. Det är för att vi har olika associationsbanor. Men en sak har vi gemensamt, vi snedtänder på generaliseringar. Så när vi ska ta upp ett beteende, som inte motsvarade förväntningarna, gäller det att hålla sig till fakta. Säg inte "alltid" och "aldrig" om det inte verkligen är så, är Karin Idars råd. Undvik etiketter som "lat" och "ansvarslös". Säg inte "måste", också det ett ord som väcker motstånd.</p> <p>Positiv feedback är viktigt.</p> <p>-?Låt människor få veta att det känns bra när de infriar dina förväntningar, inte bara när de överträffar dem, säger Karin Idar, och berättar hur man undviker brustna förväntningar: förmedla din bild av resultatet, när du ger uppdraget.</p> <p>-?Vi tror att vi inte har tid, men det är bättre att lägga tiden på att minska risken för missförstånd, än att hantera konflikten efteråt, säger Karin Idar.</p> <p>Giraffspråket är utvecklat av den amerikanska psykologen Marshall Rosenberg, som testade det på fängelseinterner. Det fungerade så bra bland dessa som haft det så tufft, att han ville sprida metoden.</p> <p>Karin Idar jobbade som åklagare, när hon kom i kontakt med Rosenberg och anordnade ett föredrag med honom för jurister.</p> <p>-?Jag lockades av språket som verktyg för att överbrygga våra olika föreställningsvärldar. </p> <p>Karin Idar applicerade tänkandet på sina arga klienter och fick strålande resultat, som bland annat kunde mätas i att de som ringde och var missnöjda med beslut inte begärde överprövning hos överåklagaren.</p> <p>Karin Idar gick på kurs hos Rosenberg och började hålla föredrag själv. Tills slut valde hon bort åklagarjobbet för att på heltid lära ut hur man talar klarspråk utan aggressioner och tar reda på vad andra vill säga egentligen.</p> <p>-?Det är så fascinerande att man kan vända samtal, som annars skulle försatt båda parter i försvarsposition. </p> <p>Det vanliga felet är att man börjar förklara sig - meningslöst, eftersom upprörda inte tar in vad andra säger, sugrörshörsel kallar Karin Idar tillståndet. Lyssna först.</p> <p>-?Det går att korta av den upprörda fasen genom att gissa och ställa frågor som "Är du irriterad för att..." Personen får säga sitt och lugnar sig och kan börja lyssna. </p> <p>Hon beskriver en upplevelse från rätten. En ung kille satt och tokskrattade, ordförande fick inte ett ord ur honom och sa till på skarpen, men killen bara fortsatte. </p> <p>-?Jag sa "Är du nervös?" Han svarade "Ja". Sedan lugnade han sig och det gick att hålla ett förhör, berättar Karin Idar, som beklagar att hon aldrig fick lära sig om mänskligt bemötande när hon läste juridik.</p> <p>Giraffspråket är rent av lönsamt.</p> <p>-?Missförstånd och konflikter är tidstjuvar, som kostar både energi och pengar. En bra dialog är effektiv. Dessutom ökar arbetsglädjen.</p> <p>Karin Idar är noga med att framhålla att mänskligheten inte är indelad i snälla giraffer och elaka vargar. Den som talar vargspråk är frustrerad och inte medveten om alternativen.</p> <p><b>Får man inte vara arg?</b></p> <p>-?Jo, men en giraff undviker att skuldbelägga andra, och säger "Jag är arg för att jag hade andra förväntningar."</p> <p><b>Talar du alltid giraffspråk?</b></p> <p>-?För det mesta, eftersom jag vet att alternativet är ett otydligt språk, som ofta leder till onödiga missförstånd och blockeringar.</p> <p><b>Hur gör du om någon är aggressiv och dum mot dig?</b></p> <p>-?Att uppleva känslor går inte att låta bli. Men jag försöker agera på ett klokare sätt, utan att råka i affekt. </p> <p>Från början är giraffspråket en teknik som kan kännas stolpig, men genom att öva blir det ett naturligt förhållningssätt.</p> <p>-?Det största jag har lärt mig är att jag har ett val: agera medvetet, eller bara reagera.</p>

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer