Nyheter

Sverige Hamnar nobbar Hamnarbetarförbundet

Eskil Rönér, förbundsordförande för Hamnarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet fick nobben av Sveriges Hamnar igen. Det blir inget centralt avtal som förbundet vill ha.

Publicerad

(Uppdaterad) Hamnarbetarförbundet ville ha ett nästan likalydande centralt kollektivavtal som arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har med Transportarbetareförbundet. Förbundet ville dock ha tre tillägg som rörde säkerhet och arbetsmiljö. Men de kraven togs sedan bort av Hamnararbetarförbundet.

– Vi la fram ett förslag till kollektivavtal som var nästan identiskt med det som Transport tecknat idag.

Efter en stunds överläggning ajournerades förhandlingen. När vi sedan samlades lade Sveriges Hamnar fram sin syn på de tillägg vi hade.

Efter det förklarade de att de inte var beredda att teckna ett kollektivavtal med oss, säger Eskil Rönér, förbundsordförande för Hamnarbetarförbundet i ett mejl till Lag & Avtal.

Hamnarbetarförbundet erbjöds återigen ett hängavtal.

– Vi kontrade då med att vi kunde tänka oss att underteckna ett med Transports likalydande avtal och släppa de tillägg vi lagt fram. Skillnaden mellan ett likalydande andra avtal och ett hängavtal är milsvid, säger Eskil Rönér.

Sveriges Hamnar förklarar på sin webbsajt anledningen till att organisationen fortsatt säger nej till att sluta ett eget kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet.

Sveriges Hamnar understryker att man i Sverige tecknar ett kollektivavtal per bransch för arbetare.

”Vi kan konstatera att de krav Hamnarbetarförbundet ställer kraftigt avviker från vad som gäller för de avtal som tecknats för övriga på arbetsmarknaden genom att de överstiger det så kallade märket. Oavsett kraven kan Sveriges Hamnar inte teckna flera ej likalydande kollektivavtal för samma grupp anställda”.

Hamnarbetarförbundet tänker nu gå tillbaka till sina medlemmar med resultatet av förhandlingen för fortsatta diskussioner om nästa steg.