Nyheter

"Vikarier jobbade flera dygn i sträck"

Några av Falcks ambulanser körde i diket 2003 och 2004 då förarna somnat vid ratten. Arbetsmiljöverket ställde krav. Sedan dess har Inga tillbud rapporterats. <br>- Konstigt med tanke på hur mycket de kör, säger inspektör Hans Barkenfelt.

Publicerad

Arbetsmiljöverket i Malmö har haft mycket med Falck Ambulans att göra. I år har det kommit in anmälningar om avvikelser från huvudavtalet och synpunkter på dygnstjänstgöring.
Den 20 maj gjorde Hans Barkenfelt en inspektion med anledning av anmälningar om att arbetstidslagen inte efterlevs.
Falck redogjorde då för sitt säkerhetssystem. Företaget har rutiner som fångar upp och säkerställer att extrapersonal inte regelmässigt tar på sig för mycket övertid, svarade cheferna.
Verket misstänker att tillbuds&shy;rapporteringen är bristfällig och kräver i ett inspektionsmeddelande den 2 juni att rutinerna ska spridas till alla medarbetare.
-Det har knappt inträffat något alls, om nu tillbudsrapporteringen är korrekt. Ändå gjorde Falck cirka 49 000 utryckningar 2007, säger Hans Barkenfelt.
När han träffade chefer vid ambulansföretaget tidigare i år dök skyddsombud eller andra fackliga representanter inte upp.
Falck har även tidigare fått krav från verket. Hans Barkenfelt höll i pennan även 2004 då det handlade om dikeskörningar.
Ambulansförare i Skåne hade somnat och kört i diket.
-Falck hade vid den tiden ett schema som innebar att vikarier kunde jobba ett par dygn i sträck. Vi kontaktade chefen för Falck i Stockholm eftersom jag tyckte att det var så allvarligt. De ändrade då så att personalen inte kunde byta pass med varandra utan att stationschefen godkänt det, säger Hans Barkenfelt.