Dags att lära sig att twittra

2013-06-12 23:00 Lennart Kriisa  
Chefredaktör Lennart Kriisa. Foto: Jörgen Appelgren

LEDARE. Den här meningen är på sextioåtta tecken alltså återstår sjuttiotvå. Mer än så får inte plats i en så kallad tweet. Hundratusentals sådana pumpas ut från svenska datorer varje dag.

Vad är poängen med det? undrar en del. Tja, vi söker väl nya former att kommunicera, bli sedda, och snabbt ska det gå. Tiden är förbi då en tanke fick bearbetas innan den förmedlades till om­världen.

Mest är det politiker, journalister, artister och andra proffstyckare som sprider sina tweets. Men även arbetsmarknadens parter och myndigheter har öppnat näbbarna. En av de mest aktiva är Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg. Han har fått ur sig drygt 17 000 tweets utan att hamna i blåsväder. För andra går det sämre. Ordföranden för Ung Vänster i Luleå skrev till exempel att han ville skjuta Tobias Billström och tillade att han skulle glädjas dagen då ministern dör. För dessa tecken fick han förstås avgå. Liknande exempel finns och partierna har fått nog, de har börjat följa vad de anställda skriver på twitter.

Övriga arbetsgivare övervakar knappast sina anställdas twittrande. Förmodligen för att HR-avdelningarna ännu inte förstår sig på mediet. Twitter fick en ganska trög start, till skillnad från facebook. Twitter är nämligen krångligare, du behöver någon som visar hur det fungerar. Knappt en halv miljon svenskar har i dag ett twitterkonto, till skillnad från facebook som kan räkna ihop 4,5 miljoner svenska användare.

En del jurister hävdar att de sociala medierna inte förändrar arbetsrätten, att det är samma gamla lojalitetsplikt som gäller. Jag är inte så säker på den saken. Sociala medier utgör absolut inte någon frizon för vad man kan kläcka ur sig, men arbetstagarna har vunnit de två hittills prövade fallen i AD. En rektor fick vara oanständig på facebook (AD 2012 nr 25) och en polisman ansågs ha rätt att blogga sexistiskt om sina kolleger (AD 2011 nr 74).

Hot brukar däremot bedömas hårt av Arbetsdomstolen, men det enda intressanta fallet, då några unga killar hotade en chef genom att citera en låt, slutade med förlikning. Hur Arbetsdomstolen resonerar kring bristande impulskontroll vid tangenterna är fortfarande oklart. Liksom obehaget att läsa en hotfull formulering via sociala medier jämfört med att få den slängd i ansiktet.

Nya fall väntar med anställda som förlorat sina jobb för att de gått över gränsen i sociala medier. Nästa kan mycket väl handla om twitter. Det börjar alltså bli dags att sätta sig in i twitter, låt någon visa dig i sommar. Och var tacksam över att jag inte nämner Instagram.

Lennart Kriisa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Fråga experterna