Tidningen

Därför får de efterlevande ingen begravningshjälp

Brobygget över Sundsvallsfjärden är det största pågående brobygget i Europa. Enligt Trafikverkets nätbaserade dagbok för juni 2013 anlände en ny kran till bygget den 26 juni som skulle ersätta det ”lyfttorn” som havererat i Söråkers hamn den 23 maj. Inget nämns om att haveriet orsakade en utstationerad arbetares död.

En utstationerad 33-årig belgisk arbetare dör på en ponton i Sundsvallsfjärden. Men han räknas inte som de svenskar som dör på jobbet. Inte ens pengar från de svenska avtalsförsäkringarna kan de efterlevande få. Men så kunde det ha blivit. Lag & Avtal undersöker vad som gäller.

Publicerad

De kom från Belgien med en pontonkran som skulle användas vid brobygget över Sundsvallsfjärden. Färdigmonterad skulle kranen mäta 55 meter i höjd och den skulle användas för att lyfta de större brospannen på plats. De fem belgarna höll på med monteringen den 23 maj 2013 när olyckan inträffade. Den gigantiska stålkonstruktionen kollapsade när den nått cirka 20 meter upp. 33-åringen dog direkt, en 30-åring skadades svårt och de övriga tre lindrigt.

Prenumerera på Lag & Avtal Digital


Tillgång till alla låsta artiklar, våra premiumnyhetsbrev,
e-tidningen på webben eller i appen. Ett år för 7 995 kr (ex moms).
Förnyas automatiskt. Avsluta enkelt.


Fortsätt →