Fler vill ge skydd åt visselblåsare

2013-03-20 23:00 Birgitta Ländin  

System för att hantera visselblåsare har blivit en lönsam marknad. Nu får advokatbyråerna konkurrens av säkerhetsföretagen.<br>– Vi ser många möjligheter, säger Mostafa Schurmann, vice vd på Seccredo.

Korruption inom svenska företag har gett svarta rubriker de senaste åren. Göte­borgs stad fick hård kritik efter en omfattande muthärva. På Telia Sonera står i dag två höga chefer misstänkta för mutbrott.

Säkerhetsföretagen ser nu en möjlighet att ge sig in på marknaden. Securitas har startat ett dotterbolag, Secreddo, som erbjuder en avancerad whistleblowingtjänst. Mostafa Schurmann, vice vd, menar att det finns ett utrymme för bolagen med tanke på samhäll­s­utvecklingen.

– Medvetenheten om risken för korruption ökar hela tiden, säger han.

Säkerhetsföretagen framhåller att det är av stort värde att just whistleblowing hanteras av en extern aktör. De är bättre på att garantera anonymitet, och ingen behöver vara rädd att informationen redan i första instans hamnar hos någon som på något sätt kan vara inblandad i oegentligheterna.

Advokatbyråerna är inte helt nöjda med konkurrensen från säkerhetsföretagen.

– Det svåra är ju inte att hitta tekniska lösningar. Det svåra är att behandla en anmälan på ett korrekt sätt, med tanke på integritet och arbetsrätt, säger advokat Pia Attoff, på advokatbyrån Attoff & Dahlgren.

Men Mostafa Schurmann är trygg med sin verksamhet.

– Vi är mycket noga med att alla våra riktlinjer är verksamhetsanpassade och utformade enligt gällande lagar, säger han.

Bara nödvändiga uppgifter i ett ärende får sparas

  • Personuppgiftslagen och Data­inspektionen ställer stora krav på ­hanteringen av whistleblowing­system. Behandlingen får inte stå i strid med arbetsrättslig lagstiftning eller gällande kollektivavtal. Systemet måste tydligt begränsa vilka uppgifter som sparas i det så att inte fler än de nödvändiga uppgifterna i ett ärende hanteras.
  • Uppgifterna i ett whistleblowingsystem ska röra personer i nyckel­positioner och ledande ställning i bolaget. För övriga anställda ska vanliga rutiner för internrevision användas.
  • En anmälan som befinns vara ogrundad måste tas bort omedelbart.
  • Den som blir anmäld har rätt att få veta det. Men personen behöver inte upplysas så länge det pågår en utredning, om det skulle försvåra denna.
  • När systemen hanteras av en extern part betraktas dessa som personuppgiftsbiträde. Bolaget som har lagt ut tjänsten är ansvarigt för att uppgifterna hanteras korrekt.

Birgitta Ländin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer