Han tvingar företagen ändra ålderspolicy

2015-11-02 08:50 Elisabet Örnerborg  
Ola Sand. Foto: Jörgen Appelgren

AD-VINST. Det är åldersdiskriminerande att säga upp kontakten med behovs­anställda bussförare som har fyllt 70. Det avgjorde Arbetsdomstolen nyligen.<br/> – Den domen kan ses som en början på ett förlängt arbetsliv, säger DO:s ombud Marie Nordström.

Ola Sand är en av tre yrkes­förare som nu får 40 000 kronor var i diskrimineringsersättning. De tre hade blivit av med sina jobb på grund av bussbolaget Keolis policy med en 70-årsgräns. Åklagaren Ola Sand hade jobbat extra som bussförare en helg då och då till dess att han fyllde 67 och tillsvidareanställningen i tingsrätten upphörde. Då började han arbeta 70-80 procent som behovsanställd bussförare hos Keolis. Men i maj 2014, när han fyllde 70, fick han enligt bussbolagets policy inte ha kvar sin tidsbegränsade anställning längre.

Ola Sand drev saken till Arbetsdomstolen med stöd av Diskrimineringsombudsmannen. Samtidigt fortsatte han köra buss ungefär lika mycket som tidigare, men för bussbolaget Nobina, som inte har någon övre åldersgräns.

Efter AD:s utslag, att en sådan generell åldersgräns är diskriminerande, har nu Keolis ändrat sin ålderspolicy.

– Vi följer domen och har gått över till att göra individuella bedömningar från fall till fall, säger Keolis hr-chef Cecilia Jerneheim.

Det betyder att ett stort ansvar läggs på verksamheten, betonar hon. Den 70-årsgräns som företaget tidigare hade, gällde för alla förare lika och var satt utifrån trafiksäkerhetssynpunkt.

– Det är svårt för chefer att upptäcka om en förare börjar få problem med sin hälsa och kognitiva förmåga. Förarna träffar sin chef väldigt lite, säger Cecilia Jerneheim.

Transportstyrelsen kräver läkarundersökning av bussförarna vart femte år. Keolis kräver att de som fyllt 65 ska låta undersöka sig varje år.

– Men den trafikmedicinska undersökningen tittar inte på kognitiv förmåga och begynnande demens, säger Cecilia Jerneheim, som skulle vilja att undersökningarna utökades med sådana test, något som till exempel krävs i Danmark.

Hon påpekar att förare över 67 år inte är tillsvidareanställda, Keolis har ingen skyldighet att ge dem jobb och de har ingen skyldighet att tacka ja. De dagar föraren inte jobbar är hen inte anställd.

Vem väljer Keolis att visstidsanställa, 30-åringen eller 70-åringen?

– Den med bäst kvalifikationer och som är tillgänglig. Är den som är 70 mest lämpad för tjänsten tar vi den personen, säger Cecilia Jerneheim.

DO:s Marie Nordström anser att Arbetsdomstolen gjort ett viktigt och tydligt klargörande av hur åldersdiskrimineringsförbudet och de olika möjligheterna till undantag ska tolkas.

– Arbetsdomstolen slår fast att ålders­diskrimineringsförbudet gäller för tidsbegränsade anställningar i åldrar över 67 år, säger Marie Nordström.

Det är också bra att domstolen visat att det inte går att hänvisa till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, som att yngre måste få komma in på arbetsmarknaden, när det inte har legat till grund för åldersgränsen, menar hon.

En arbetstagare har rätt att vara kvar i sin anställning till slutet av den månad då han eller hon fyller 67 år. Därefter gäller som för domens bussförare tidsbegränsade anställningar.

– Domen innebär en möjlighet för äldre att ta den typen av anställning och att arbetsgivaren i den situationen inte får diskriminera. Domen kan ses som en början på ett förlängt arbetsliv. Samhället behöver ha äldre kvar i arbetslivet, vi lever längre och är friskare längre, säger Marie Nordström.

Så gör andra buss­bolag

Nobina har ingen generell övre åldersgräns och inte heller buss­bolaget Arriva.

”Domen påverkar inte vårt förhållningssätt eller arbete. Skulle vi ha en förare som är 70 år och som klarat alla formella krav så får hen köra”, meddelar Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius.

Elisabet Örnerborg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer