Hitta din startknapp på mötet

2015-10-19 14:15 Elisabeth Vene  

Alltid samma människor som pratar på mötena. Hur får jag en syl i vädret?<br/> – Skaffa dig en mental startknapp, säger retorikexperten Nina Buchaus.

Hållningen, röstläget, blicken. Allt måste stämma i kroppsspråket om du ska få fram ditt budskap. Det är så mycket att hålla reda på att den inte så utåtriktade behåller sina synpunkter för sig själv. Men ibland kommer man fram till en punkt där man bara måste göra sin röst hörd, för att inte bli all­deles osynlig.

Då är det bra att ha Startknappen. Det är retorikexperten Nina Buchaus påfund. En mental startknapp som helst ska förstärkas med en fysisk aktivitet.

– Själv trycker jag på en imaginär knapp på handleden för att sätta i gång mig själv. Det ser ut som om jag bara rättar till armbandsuret.

Startknappen är både ett kommando: ”Sätt i gång och prata nu!” – och en instruktion: ”Du måste veta vad det är du vill säga.”

– Det svåra är att driva diskussionen när du väl gett dig in i den. Det brukar jag träna på, säger Nina Buchaus.

När du har fått allas blickar på dig kan du ta det lugnt. Du har fått talarutrymmet. Det är okej att ta plats, säger Nina Buchaus.

– Det handlar inte om att du ska vinna en diskussion. Du ska ha ett bredare syfte med din kommunikation, inte ett egosyfte att du ska prata mest.

För att bygga på modet att tala är det bra att öva på Startknappen i informella sammanhang. Nina Buchaus rekommenderar oss alla möjligheter att träna: vid middagsbordet, i hissen, vid kaffeautomaten, på minglet.

– Gå igenom med dig själv efteråt vad som hände, om du fick gehör eller blev avbruten.

Ofta sitter vi och laddar med det vi själva tänker säga och hör inte på vad folk säger.

– Startknappen är ett sätt att samla sig. Den aktiverar lyssnandet. Det är viktigt för att känna när det rätta ögonblicket är inne att häva upp sin röst, utan att avbryta och kränka andra som talar.

Nina Buchaus blev intresserad av presentationsteknik när hon var instruktör på SAS Flight Academy. Det ledde till en heltidsutbildning i retorik på universitetet.

– Det är så otroligt häftigt att det finns strategiska verktyg för att kommunicera. Det är inte bara medfött hos stora talare som Barack Obama.

Våga ta plats – så gör du

5 konkreta råd för säkrare presentationer

1. Mentalt. Föreställ dig att Startknappen sitter på insidan av handleden. När du trycker på den ser det bara ut som om du rättar till armbandsuret. Kavajslaget är ett annat tänkbart ställe. Men inte längre upp, inget pill i ansiktet eller håret, det ger ett osäkert intryck. Det är jobbigt att lyssna på en osäker människa.

När du har tryckt på Startknappen får du inte tveka. Välj ett speciellt ord att börja med. Bort med alla verbala tics som ”äh”, ”öh”, liksom de fysiska, som att hålla handen för munnen eller klia sig i huvudet.

Höj tonläget en smula när du uttalar de första orden. Men använd inte en så hård ton att du verkar arrogant.

 

2. Sittande. Sitt rätt upp och ned med båda skinkorna i stolen. Öppen position, inga korsade armar över bröstet, för då ser du frusen ut eller reserverad, till och med arrogant.

Sitt lite lätt framåtlutad. Inga kors­ade ben, då vrids din kropp bort från en del av gruppen. Du ska rikta in dig på alla.

Håll ögonkontakt med alla. Flacka inte med blicken, titta inte på klockan.

 

3. Stående. Stå bra med fötterna, lite mer än axel­brett. Tårna ska peka lätt utåt, liksom rama in dem du pratar med. Huvudet rakt upp, men akta så att du inte sätter upp hakan, du ska se modig men inte kaxig ut. Stå med armarna hängande och var tyst i tre sekunder först och låt omgivningen kolla in dig. Det är auktoritetshöjande att ha allas blickar på sig utan att gömma sig.

 

4. Avbryt. Det finns till­fällen när du behöver avbryta en väldigt dominant talare. Börja med att titta brett så att du fångar de andras uppmärksamhet. Låt det synas i din blick att du är aktiv. Rikta sedan en jätteskarp blick mot pratkvarnen och visa aktivt med kroppen att du ger dig in i diskussionen. Händerna med handflatorna neråt är den effektivaste gesten, lite elak. Händerna ska vara bestämda.

 

5. Pondus. När du väl att fått ditt sagt kan du utstråla auktoritet genom att sitta lite tillbakalutad, bredbent och med fingertopparna mot varandra så att händerna bildar en triangel. Det är en gest somTysklands förbundskansler Angela Merkel gärna använder.

Läran om presentationsteknik

Retorik är konsten att övertyga. Det var de gamla grekerna som utvecklade retoriken. Aristoteles, Cicero, Demostenes är några av dem.

Partes-modellen är den mest använda:

1 Inventio: innehållet.

2 Dispositio: Fördelningen av innehållet.

3 Elocutio: Ordvalet.

4 Memoria: Hur du lär dig talet utantill.

5 Actio, pronuntiqatio: Hur du framför innehållet.

Källa Nina Buchaus bok Konsten att bli karismatisk – med retorik

 

 

 

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer