Lokala avtal skall ge bussförare kisspaus

1999-03-25 23:00  

Efter nästan två veckors strejk har Kommunal kommit överens med Bussarbetsgivarna om ett avtal som gäller till den 1 juni 2001. Avtalet ger tre procents löneökning i år och tre procent nästa år för 16 000 bussförare. Förläggningen av pauser återstår dock att förhandla om lokalt

Enligt Bussarbetsgivarna nåddes en bra lösning i den så svåra och laddade frågan om bussförarnas pauser i och med att avtalet gör det möjligt med lokala avtal om schemaläggning. Avtalet innebär också ökad möjlighet att lägga in raster som är kortare än 30 minuter och det ökar flexibiliteten i schemaläggningen betydligt, menar Bussarbetsgivarna.
Den viktigaste orsaken till strejken skall alltså bestämmas lokalt. Facket skall ta initiativ till förhandlingar om lokala tjänstgöringslistor och arbetspassen skall regleras så att föraren kan ta de pauser som behövs utöver raster. Pauserna skall vara så långa och förekomma så ofta att arbetstagaren får möjlighet till toalettbesök och avkoppling. Om man inte kan komma överens lokalt gäller från och med hösttidtabellen år 2000 för linjer som är kortare än 50 kilometer: att föraren skall ha en paus på 6-11 minuter efter två timmars arbete, att pausen skall vara 8-16 minuter när föraren arbetar 3-3,5 timmar och att pauserna kan vara längre än 11 respektive 15 minuter. Är linjen längre än 50 kilometer gäller EGs direktiv.
Det viktiga för Kommunal var att få in den förut oreglerade arbetstidsfrågan i avtalet. Avtalsombudsmannen Jan Sjölin ser den starka skrivningen om pauser i avtalet som en framgång.
En annan stridsfråga var ramtiden, den maximitid inom ramen för vilken förarna skall utföra sina arbetspass. Den var innan det nya avtalet slöts 16 timmar, vilket kunde betyda att förarna hade långa pauser inom den den angivna ramen. Kommunal krävde att den skulle minskas till 12 timmar men medlarna föreslog i det bud som till sist accepterades 13,5 timmars ramtid.
Om yrkesinspektionen nöjer sig med löfte om lokala förhandlingar om pauser återstår att se. Bussförarnas långa arbetspass blev en sak för yrkesinspektionen i Stockholm efter en begäran om ingripande från två huvudskyddsombud hösten 1997. SL Buss, Linjebuss och Swebus fick i uppdrag att se till att inga arbetspass utan paus var längre än två timmar (L&A 4/97). SL Buss skrev till regeringen för att få inspektionsmeddelandet undanröjt och fick sent omsider veta att yrkesinspektionens beslut inte gick att överklaga. Skulle inte bussbolagen rätta sig efter meddelandet kan inspektionen ge dem en underrättelse och om de fortfarande inte gör något åt saken är nästa steg ett föreläggande och det kan överklagas, men inte till regeringen direkt utan först till arbetarskyddsstyrelsen.
Bussbolagen rättade sig inte efter inspektionsmeddelandet. Yrkesinspektionen beslutade att ge dem en underrättelse. Den kom lagom till strejken. Vid denna tidnings pressläggning väntar inspektionen svar från Bussarbetsgivarna, de fick förlängd svarstid på grund av konflikten. Att underrättelsen faxades ut till de berörda bolagen mitt under strejken har Bussarbetsgivarna sagt att de skall anmäla till JO. Bussarbetsgivarna ser det som en direkt inblandning av en myndighet i medlingsförhandlingarna.
Kommunals varsel om strejk för 3 000 bussförare vid kommunala bussbolag drogs tillbaka efter att Kommunal kommit överens med Svenska Kommunförbundet om ett liknande avtal som det för de privatanställda bussförarna. Den kommunala busspersonalen kompenseras dock för höjd pensionsålder. Frågan om arbetspauser skall även för de kommunalt anställda bussförarna regleras i lokala förhandlingar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer