Nya avtalet risk för låglönemarknad

2014-05-21 23:00  

DEBATT. Den odelat positiva syn som svensk fackföreningsrörelse och handelskammare med flera har på det nya frihandelsavtal som nu förhandlas mellan EU och USA är märklig, skriver Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Transportarbetareförbundet är ett förbund med stort internationellt fokus. Solidaritet mellan arbetare över nationsgränserna har alltid varit en viktig drivkraft för vårt förbund. Det frihandelsavtal som EU och USA nu förhandlar om går under namnet TTIP (Transatlantic Trade and Investement Partnership) och är fortfarande obekant för många i Sverige. I vårt internationella arbete möter vi ständigt fackliga kamrater från både Europa och USA, och de frågar oss hur vi kan vara så naiva i Sverige. Själva är de betydligt mer skeptiska.

I USA finns erfarenheten av Nafta-avtalet som lett till att hundratusentals ”riktiga” jobb försvunnit och tagits upp i låglönesektorn; den delen av det amerikanska samhället som ofta beskrivs som ”working poor”, de som behöver ha två eller tre jobb för att överhuvudtaget kunna överleva. En ovärdig samhällsutveckling ingen torde vilja se i Sverige.

I Europa har vi erfarenhet av flygavtalet mellan EU och USA. Enligt det får amerikanska bolag frakta passagerare mellan städer inom EU men för europeiska bolag i USA är det stopp. Vem vann där? Vi vet även att USA inte skrivit under ILO:s deklarationer om arbetstagares villkor. Detta är knappast bra utgångspunkter för EU att förhandla fram ett mer långtgående frihandelsavtal med USA.

Frihandelsavtalet TTIP ska, menar förespråkarna, minska handelshindren. Det är ett långtgående förslag som är tänkt att omfatta de flesta sektorerna i samhället, däribland offentlig service som exempelvis kollektivtrafik. I TTIP finns en mekanism som går under benämningen ISDS. Det är ett verktyg för multinationella företag att väcka talan mot stater. Vad händer om ett land som Tyskland, som har minimilöner, skulle lagstifta för att höja dessa? Skulle då kollektivtrafikföretaget som driver verksamhet i Tyskland, kunna dra Tyskland inför rätta för att skapa ett handelshinder? Det verkar så. En sådan process drivs av franska jätten Veolia mot den egyptiska staten, där ett liknande avtal finns. Själva minns vi när vårt eget Vattenfall drog Tyskland inför rätta för att de ville avskaffa kärnkraften. En annan fråga är vad TTIP betyder för omsorgssektorn? För att säkra välfärden måste staternas suveränitet värnas.

Förhandlingarna hålls bakom stängda dörrar och det finns många oklarheter. Vi skulle önska fler svar och en offentlig nyanserad debatt, men det verkar vara precis det som förhandlarna fruktar mest. Svenska Transportarbetareförbundet säger ja till kontrollerad frihandel och nej till en låglönemarknad.

Lars Lindgren, Transport­arbetare­förbundets ordförande

Vill du debattera arbetsrätt?

Mejla ditt debattförslag till redaktionen@lag-avtal.se

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Lag & Avtal.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Lag & Avtal eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Arbetsrätt